Als je HR manager ook prive bevriend is met je eigen directe manager, kun je haar/hem dan nog wel vertrouwen?

Een HR is er immers voor het personeel maar eigenlijk kan dat in een dergelijk geval toch niet okay zijn? Ik zou niet graag iemand in vertrouwen over zaken die op het werk spelen, iets vertellen als die persoon tevens mijn manager dagelijks prive spreekt.. Hoe zou jij dat aanpakken dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In de traditionele rol was HR in het leven geroepen om het personeel happy te houden. Dat is nog steeds zo maar het onderliggende doel is toch echt om productiviteit op niveau te houden en uiteindelijk de gereedschappen van HR in te zetten voor een beter of blijvend bedrijfsresultaat.

Voor individuele gevallen is HR wel altijd de arbiter om bepaalde spanningen op de werkvloer weg te poetsen.
Maar het is toch echt een misvatting dat HR bestaat voor het personeel.

In jou specifieke geval zou ik dit probleem wel ter sprake brengen en tegelijk expliciet aangeven dat je wil dat zaken die spelen op de afdeling professioneel afgehandeld worden. En dat je dat gevoel niet krijgt door de privesituatie van beide collega's lijkt dat niet echt te borgen. Het is aan hun dat gevoel voor je weg te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tja...

Meestal zijn deze mensen goed in staat om werk en privé van elkaar te scheiden. Of wel. Werk op je werk laten en niet mee naar huis nemen...

Hoewel dit niet erg veel vertrouwen wekt bij het personeel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd opletten wat je zegt, maar dat geld denk ik wel voor elke collega!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt een cruciale fout door te denken dat de HR manager er voor jou is. Een HR manager is er om de belangen van de organisatie te behartigen, niets meer en niets minder.

Een ondernemingsraad (als die er is) zou wel voor de belangen van personeel moeten opkomen, maar ook daar zie je vaak dat men niets met individuele gevallen doet en er sprake van belangenverstrengeling is. OR leden zijn namelijk ook gewoon werknemers.
paulus811
14 jaar geleden
De human ressource manager is er voor het bedrijf of ie nou bevriend is met je manager of niet. De HR-afdeling is er om te beoordelen of je aan de vereisten voldoet, om je aan te nemen, of je er vervroegd mee op moet houden om het bedrijf geld te besparenen dergelijke dingen. Als je een conflict hebt met je baas, zal de HR je echt niet steunen.

De OR is er voor de werknemer.