Hoe werkt het schoolsysteem in Turkije?

Ik heb gehoord dat kinderen in Turkije 4 jaar naar de basisschool gaan en daarna 4 jaar naar een andere school en dan weer 4 jaar naar een andere school, maar hoe werkt dat nou?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Het Turkse onderwijssysteem begint met het voorschoolse onderwijs in de vorm van de kleuterschool, de anaokulu of ana sınıfı. De kleuterschool is bedoeld voor kinderen tussen de 3 en 6 jaar en is optioneel. Omdat de kleuterschool als privéonderwijs wordt aangeboden vormen de kosten een belangrijke drempel voor veel families. Het is in Turkije dan ook niet vanzelfsprekend om naar de kleuterschool te gaan. Het participatiepercentage in het schooljaar 2010/2011 was 26% voor kinderen in de leeftijdscategorie 3-5 jaar, 38% in de categorie 4-5 jaar en 64% voor kinderen van 5-6 jaar. Ter vergelijking gaat in Nederland 99% van de 4-jarige kinderen naar school (Eurydice). De Turkse overheid probeert door middel van projecten het participatiecijfer te verhogen.

Primair onderwijs (İlköğretim)
Het basisonderwijs begint op 6-jarige leeftijd. In 1997 is het basisonderwijs van 6 naar 8 jaar verlengd. Gedurende de basisschoolperiode zijn leerlingen leerplichtig. Naar welke basisschool een kind gaat wordt in het geval van een openbare school bepaald door de staat. De leerling wordt geplaatst op de school die hoort bij het postcodegebied waarin hij of zij woonachtig is. Kapitaalkrachtige ouders kunnen hun kind naar een particuliere basisschool van hun keuze sturen. Vergeleken met een Nederlandse basisschool begint en eindigt de Turkse basisschool op latere leeftijd. In Turkije is het lagere secundaire onderwijs min of meer in de basisschool geïntegreerd, waarbij er geen onderscheid wordt gemaakt in niveaus. In Nederland komt het secundaire onderwijs pas op de middelbare school aan bod op drie verschillende niveaus: vmbo, havo of vwo.

Voor het basisonderwijs geldt een nationaal curriculum dat bestaat uit verplichte vakken en keuzevakken. Turkse docenten hebben, in tegenstelling tot Nederlandse docenten, geen vrijheid van tekstboekkeuze. Dit wordt op nationaal niveau bepaald door het Ministerie van Onderwijs. Alle tekstboeken voor basisschoolleerlingen worden sinds 2004 gratis verstrekt. Kinderen hebben gemiddeld 6 lessen per dag in gemengde klassen. In groep 1 t/m 5 heeft elke klas een groepsleerkracht. Na groep 5 worden de meeste lessen door vakdocenten gegeven, zoals in Nederland op het voorgezet onderwijs het geval is.
Zie ook verder in bron.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben werkzaam in het onderwijs en heb op een studiereis 2 scholen bezocht: 1 gewone en 1 "privéschool". De gewone had een systeem vergelijkbaar met NL (6-13jr, stamgroepen op leeftijd, 1 lkr voor de klas). De privéschool, betaald door ouders, bedrijven en sponsors, had een bijzonder systeem. Van 6 tot 18 jaar volgden ze daar in het systeem van onze middelbare school onderwijs. Dus ook kinderen die hier in NL in groep 3 horen, hebben een aparte docent voor rekenen, taal en geschiedenis. Zo zullen er dus verschillende vormen van basisonderwijs in Turkije zijn, ook de door jou genoemde vorm. Het zal met name afhankelijk zijn van de populatie op en locatie van de school.