wordt er op de universiteit alleen in het Nederlands of ook in het Engels lesgegeven?

Ik vroeg me af of er op een universiteit alleen in het engels, nederland of een mengeling ervan wordt lesgegeveb? En op een hogeschool?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K
kierkegaard47
10 jaar geleden
Toen ik studeerde (universiteit, ongeveer 20 jaar geleden), was het overgrote deel van de colleges gewoon in het Nederlands. Af en toe eens een college in het Engels van een gastdocent/onderzoeker (iemand die alleen een college(reeks) kwam geven of voor een (half) jaartje naar de univ. was gekomen om daar onderzoek te doen), vaak vanuit het buitenland. Hoe het nu is weet ik niet zeker, daarom ook een reactie en geen antwoord. Ik denk ook wel dat het van de opleiding zal afhangen, hoe internationaal die geörienteerd is.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Overigens waren de studiematerialen (boeken, enz) doorgaans wel in het engels.

Het beste antwoord

Ik heb geneeskunde gestudeerd, en mijn colleges werden vaak in het Nederlands, maar ook (iets minder vaak) in het Engels gegeven.
Ik denk dat het ook afhangt van je studie. Als je Nederlandse taal- en letterkunde studeert, heb je (denk ik) uitsluitend Nederlandstalige colleges. Met Rechten is dat misschien ook wel zo.
Maar met veel andere richtingen (Geneeskunde, Schei-, Natuur- en Sterrenkunde e.d.) zit er echt een hoop Engels bij.
Maar beschouw het als een uitdaging: als je van de middelbare school komt, kun je best redelijk rondkrukken in de Engelse taal... maar na je universitaire studie begint het pas écht wat te worden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hangt volkomen af van je studie. Sommige studies worden volledig in het Nederlands gegeven (hoewel het bij sommige studies wel goed mogelijk is dat sommige boeken in het Engels zijn) terwijl anderen volledig in het Engels zijn. Masters worden ook vaker in het Engels aangeboden dan bachelors.

Deze pagina heeft een overzicht van een aantal Engelstalige HBO bachelors: http://www.studentum.nl/zoeken/engelstalige-opleidingen-in-nederland.

Op de Universiteit van Amsterdam website kun je ook zien dat onderwijs tegenwoordig in zowel het Nederlands als het Engels wordt aangeboden.
Op deze site (http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/bacheloropleidingen) kan je zien dat er aan de Universiteit van Amsterdam 6o bachelors in het Nederlands gegeven worden en maar 4 in het Engels.
Echter, als je naar de masters kijkt (http://www.uva.nl/onderwijs/master/masteropleidingen/nav) is de voertaal van 99 opleidingen Engels en van 51 opleidingen Nederlands (wellicht niet representatief op landelijk niveau gezien Amsterdam de meest internationale stad van NL is).

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog even een aanvulling: Voor universitair bachelor-onderwijs zijn er in Nederland ook een aantal University Colleges. Deze volgen qua opzet het Angelsaksische model, gebruiken Engels als de voertaal voor de gehele opleiding, en hebben een internationale studentengemeenschap. Bij sommigen wonen studenten ook op de campus zelf (zoals bij University College Utrecht).