Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wordt er op de universiteit alleen in het Nederlands of ook in het Engels lesgegeven?

Ik vroeg me af of er op een universiteit alleen in het engels, nederland of een mengeling ervan wordt lesgegeveb? En op een hogeschool?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K
kierkegaard47
10 jaar geleden
Toen ik studeerde (universiteit, ongeveer 20 jaar geleden), was het overgrote deel van de colleges gewoon in het Nederlands. Af en toe eens een college in het Engels van een gastdocent/onderzoeker (iemand die alleen een college(reeks) kwam geven of voor een (half) jaartje naar de univ. was gekomen om daar onderzoek te doen), vaak vanuit het buitenland. Hoe het nu is weet ik niet zeker, daarom ook een reactie en geen antwoord. Ik denk ook wel dat het van de opleiding zal afhangen, hoe internationaal die geörienteerd is.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Overigens waren de studiematerialen (boeken, enz) doorgaans wel in het engels.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb geneeskunde gestudeerd, en mijn colleges werden vaak in het Nederlands, maar ook (iets minder vaak) in het Engels gegeven.
Ik denk dat het ook afhangt van je studie. Als je Nederlandse taal- en letterkunde studeert, heb je (denk ik) uitsluitend Nederlandstalige colleges. Met Rechten is dat misschien ook wel zo.
Maar met veel andere richtingen (Geneeskunde, Schei-, Natuur- en Sterrenkunde e.d.) zit er echt een hoop Engels bij.
Maar beschouw het als een uitdaging: als je van de middelbare school komt, kun je best redelijk rondkrukken in de Engelse taal... maar na je universitaire studie begint het pas écht wat te worden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)