Wat word er bedoelt met overstijgend denken?

Ik ben nu 6 maanden aan het leren voor verpleegkundige op mbo niveau. Ik heb al jaren ervaring in het werken in de zorg (ik ben verzorgende IG) Ik heb wat moeite met het mezelf opstellen als leerling verpleegkundige,door mijn ervaring op de werkvloer werk ik eigenlijk nog steeds als verzorgende.
Nu word er tegen mij gezegd dat ik overstijgend moet denken,maar wat bedoelen ze hiermee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
33.1K

Antwoorden (3)

Ik heb een aantal dingen opgeschreven waar ik als verpleegkundige bij het begeleiden van stagiaires over zou hebben bij de term overstijgend denken. Ik weet natuurlijk niet welke werkplek je hebt maar ik hoop dat je wat kan met de voorbeelden. Mijn opleiding was 20 jaar geleden dus misschien gebruiken jullie op school wat andere termen.
Stel veel vragen aan je begeleiders en vraag bv. om een concrete situatie waarin je meer overstijgend had kunnen denken maar dit niet gedaan hebt. Daar leer je het meest van. Succes met je opleiding!

Overstijgend denken kan je zien op patientniveau (microniveau) : je kijkt niet alleen naar de zorgvraag op het moment dat je dienst hebt maar ook naar de toekomst: welke belemmeringen zijn er voor ontslag uit het ziekenhuis, welke problemen/ complicaties zijn er te verwachten tijdens de opname, welke middelen/zorg/mantelzorg zijn er nodig en hoe moet dit geregeld worden. Hoe registreer en communiceer je dat naar je collega's, arts, familie, andere disciplines.

Op afdelingsniveau (mesoniveau) kan je denken aan zaken als kosten/ middelen/ personele formatie. Bv. Wat voor gevolgen heeft het verplegen van een bepaalde patiëntencategorie voor de afdeling. Bedbezetting, informatie voorziening voor patienten op de afdeling ( bv folders, video's, info over patientenorganisaties ) zijn er duidelijke richtlijnen/protocollen? Is de werkdruk goed verdeeld etc. Wat zou je kunnen/willen verbeteren? Is de continuīteit van zorg gewaarborgd middels goede verslaglegging, wat doet de afdeling aan kwaliteitmeting en waarborging.
Heb je alleen oog voor je eigen patiēnten of heb je ook in de gaten wat er op de rest van de afdeling speelt?

Op het macroniveau kan je je afvragen wat de positie is van de instelling in de huidige kaart van de gezondheidszorg. Bv. Het gegeven dat het aantal Alzheimerpatiënten explosief zal groeien de komende jaren, wat voor gevolgen heeft dit en hoe zou dit opgevangen kunnen worden? Moeten er meer verpleeghuizen bijkomen of moet de thuiszorg versterkt worden? Ziekenhuizen worden door de verzekeraars 'gedwongen' zich steeds meer te specialiseren en bepaalde behandelingen niet meer te doen. Wat voor gevolgen heeft dit voor de verpleegkundigen? Specialiseren die mee of wordt het beroep juist uitgehold door bv. te werken op een afdeling waar alleen knie- operaties worden uitgevoerd. Je hoeft hier geen kant en klare oplossing voor te verzinnen maar je kan je er wel een mening over proberen te vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekent eenvoudigweg dat je moet leren te stoppen met "denken en doen als een verzorgende".

Door jouw ervaring op de werkvloer als verzorgende,
heb je er moeite mee om dat los te laten en je te gaan
opstellen als verpleegkundige.

Je moet leren die twee functies te onderscheiden.
En buiten het kader van verzorgende gaan denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord v Sannebree is erg goed. Als aanvulling er op: overstijgend denken kan ook betekenen dat je op een ander level naar een probleem kijkt. Dus, in jouw geval misschien, niet alleen "hoe leg je et beste een verband aan" maar ook "waarom is dat de beste manier", "wat gebeurt er als ik iets anders doe", "voor wie is dt een probleem", "zijn daar ook alternatieve oplossingen voor" enz. Kijken buiten de waan van de dag, denken over andere aspecten dan alleen het hier&nu.