waarom bestaat er scholieren tegemoetkoming?

Mensen die vanaf hun 18e op de middelbare school zitten krijgen iedere maand tegemoetkoming. Maar waarom? Ik begrijp dat het is als omdat je geen studiefinanciering gebruikt. Maar je die gebruik je later toch wel. Dus dan heeft diegene en tegemoetkoming en studiefinanciering.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (2)

Je ouders krijgen geen kinderbijslag meer dus kan je onder bepaalde voorwaarde zelf een tegemoetkoming vragen voor de kosten.
ronron1212
10 jaar geleden
Onder bepaalde voorwaarden kunt u een tegemoetkoming in de schoolkosten voor scholieren (kortweg de tegemoetkoming scholieren) krijgen. De voorwaarden hebben te maken met uw schooltype, leeftijd en nationaliteit.
De tegemoetkoming scholieren is een geldbedrag waarmee u bijvoorbeeld boeken, een busabonnement of treinabonnement en eventueel lesgeld kunt betalen. Er hoort geen Studenten OV-chipkaart bij. De tegemoetkoming is geen lening, maar een gift en bestaat uit een basistoelage en een aanvullende toelage. Omdat uw ouders vanaf uw 18e jaar geen kinderbijslag meer voor u krijgen, kunt u zelf de tegemoetkoming aanvragen.
1e voorwaarde tegemoetkoming scholieren: schoolsoort
Om in aanmerking te komen voor de tegemoetkoming scholieren, moet u in Nederland wonen en een voltijdopleiding volgen in het:
voortgezet onderwijs (mavo, havo, vwo, vmbo-tl, lwoo, praktijkonderwijs);
voortgezet algemeen volwassenen onderwijs (1-jarige en 2-jarige mavo, havo, vwo);
voortgezet speciaal onderwijs (vso).
Ook als u valt onder het Besluit samenwerking VO-BVE (ook wel Rutte-regeling of 'uitbesteden van leerlingen'), kunt u de tegemoetkoming scholieren krijgen.
2e voorwaarde tegemoetkoming scholieren: leeftijd
Om in aanmerking te komen voor de tegemoetkoming scholieren, moet u tussen de 18 jaar en 30 jaar oud zijn. In het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunt u tot uw 20ste de tegemoetkoming krijgen.
3e voorwaarde tegemoetkoming scholieren: nationaliteit
Ten slotte moet u de Nederlandse nationaliteit hebben om een tegemoetkoming scholieren te kunnen krijgen. Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit, maar woont u wel in Nederland? Dan kunt u in bepaalde gevallen toch een tegemoetkoming krijgen. Doorloop het nationaliteitenschema op de website van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) om na te gaan of u in aanmerking komt.

Dus omdat je ouders geen kinderbijslag meer ontvangen en om je te stimuleren toch een diploma te halen, zodat je meer kans hebt jezelf te kunnen onderhouden in de toekomst. Niet iedere ouder is in staat de kosten te betalen die komen, als je kind een opleiding volgt. Daarom krijg je een tegemoetkoming, dat dat in ieder geval bekostigt kan worden.