Is iemand met een MBO - 2 opleiding ook laagopgeleid ?

Het maakt niet uit of de opleiding met of zonder diploma is afgerond.
In de meeste gevallen ontvangt men een theorie - certificaat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Om dit te kunnen vaststellen, moeten we eerst weten wat onder 'laagopgeleid' wordt verstaan.

Gaan we uit van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) dan is iemand met een opleiding op mbo2-niveau niet laagopgeleid maar middelbaar. Zie onder:

Laagst: lagere school

Laag: lbo, mavo, vmbo, mbo-1, avo-onderbouw (eerste drie jaren van havo en vwo)

Middelbaar: havo, vwo, mbo-2-4

Hoog: hbo, wo

Overigens ben ik het niet met je eens dat het niet uitmaakt of de opleiding met of zonder diploma is afgerond. Onze regering kennelijk ook niet. Als je een diploma hebt op mbo2-niveau, of een havo- of een vwo-diploma mag je met 16 jaar van school af. Zo niet, dan zul je naar school 'moeten' tot je zo'n diploma hebt of totdat je 18 jaar bent.

Zonder diploma sta je altijd zwakker als iemand die verder gelijk is qua kennis en vaardigheid maar wel een diploma heeft. Het behalen van een diploma, op welk niveau dan ook, zegt ook iets over het doorzettingsvermogen.
Computoon