Ik wil docent aardrijkskunde worden, welke opleidingen heb ik nodig?

Hallo, ik zit nu op vmbo-t met de volgende vakken
Engels
Nederlands
Maatschappijleer
Basis rekenen en taal (brt)
Lichamelijke opvoeding
Duits
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Economie

Ik heb geen wiskunde... Dus kan via havo Cultuur en Maatschappij gaan.
wat moet ik doen via het mbo welke opleidingen
en als ik de havo ga doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Als je er voor kiest om via de havo je pad te bewandelen kies je in het aantal leerjaren de kortste route. Dit kan overigens wel de zwaarste route zijn, omdat je na je vmbo-t opleiding niet mag blijven zitten op de havo. Je zal havo 4 en 5 dus echt in twee jaar moeten halen. Hierna kan je dan wel een leraren opleiding aardrijkskunde doen op het hbo. Kies je voor de havo, kijk dan goed hoe je het nu doet op vmbo-t. Kan je het niveau zonder problemen aan? Dan is de havo wellicht een goede keuze. Kost het je moeite om nu mooie cijfers te halen? Dan is het wellicht verstandig om voor het mbo te kiezen. Je doet er dan langer over, maar het kan voor jou een prettige keuze zijn als je kijkt naar werk druk. Wanneer je voor mbo kiest dan adviseren lerarenopleidingen vaak om te kiezen voor de mbo niveau 4 opleiding onderwijsassistent. Tijdens deze opleiding doe je ervaring in het onderwijs op waar je onderwijskundig gezien op de hbo lerarenopleiding aardrijkskunde verder in kan leren.

Denk goed na over wat voor jou goed voelt. De snelste weg is niet altijd de beste en als je havo avontuur niet lukt kan dit een flinke deuk in je vertrouwen zijn. Wanneer je via mbo naar hbo gaat kan je in de mbo tijd zelfvertrouwen opbouwen en ervaring op doen die je op de havo niet op doet.

Vraag desnoods studie advies aan je decaan of je mentor, zij kunnen je vaak goed advies geven over jouw persoonlijke niveau.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt ;) heel duidelijk!

Andere antwoorden (1)

Als je docent aardrijkskunde wilt worden heb je een havo- of vwo-diploma nodig of een diploma op mbo4-niveau.

Met havo één van de profielen Cultuur en maatschappij, Economie en maatschappij, Natuur en gezondheid of Natuur en techniek. Slaag je voor de opleiding tot aardrijkskundeleraar (opleiding op hbo-niveau) dan mag je lesgeven in de onderbouw van het voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo), in het beroepsonderwijs en in de volwasseneneducatie (bve). Je kunt aansluitend echter nog een 'master' volgen, waarna je aan alle klassen van havo en vwo aardrijskunde mag geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat het mbo betreft, stelt de bronsite:

"Met een mbo-diploma (niveau 4) kun je ook toegelaten worden. Het is dan wel van belang dat dit voldoende aansluit bij de opleiding. Wil je weten of jouw opleiding voldoet? Neem dan contact met ons op. Neem ook een kijkje op www.fontys.nl/mbo. "

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat het mbo betreft, stelt de bronsite:

"Met een mbo-diploma (niveau 4) kun je ook toegelaten worden. Het is dan wel van belang dat dit voldoende aansluit bij de opleiding. Wil je weten of jouw opleiding voldoet? Neem dan contact met ons op. Neem ook een kijkje op www.fontys.nl/mbo. "
Computoon