Momenteel 0 uren contract wat wordt aangevuld met ww. Vrijwillig ontslag genomen en aan de slag gegaan bij nieuwe baas. Heeft dit gevolgen voor de WW?

Ik heb bij mijn huidige werkgever mijn 0 uren contract niet laten verlengen, want die verliep namelijk. Dat was uit vrijwillige keuze, maar heeft dit nou ook gevolgen voor mijn ww-uitkering omdat ik vrijwillig ontslag heb genomen? Ik krijg nu een nieuwe baan waar ik een contract krijg van 12 uur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Beste Pkooijman,

Als je zelf ontslag neemt dan heb je meestal geen recht op WW.
Je neemt ontslag vanwege een nieuw contract en je ontvangt al een aanvulling van de WW.

Werkte je met het nul-uren contract minder dan 12 uur?

Je blijft dan een aanvulling van de WW ontvangen voor de overige uren.

Werkte je met het nul-uren contract meer dan 12 uur of wordt je opnieuw werkloos?

In dat geval zal bij de beoordeling van het recht op WW gekeken worden naar het volgende:

- welk dienstverband geeft de meeste vooruitzichten?
- wat is de reden dat je ontslag hebt genomen?
- wat mocht je verwachten toen je ontslag nam?

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk neem ik geen ontslag maar teken het nieuwe contract niet. Dat verliep op 1 september en heb nu per 1 september een nieuw contract bij een andere werkgever. Ik werkte met het 0 uren contract iets meer dan die 12 uur maar wordt dus niet werkloos. De reden dat ik dat heb gedaan is omdat ik hier vroeger ook al heb gewerkt en het daar altijd erg naar mijn zin heb gehad. Hij bood mij ook het vooruitzicht om eventueel zelfstandig een nieuw filiaal te gaan runnen voor misschien in de toekomst. Dus betere vooruitzichten.

Andere antwoorden (2)

Je uitkering wordt verlaagd. Wat jij nu gaat verdienen met de 12 uur, wordt verminderd op je uitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als pkooijman nu meer uren gaat werken dan met het 0-uren contract, dan wordt de uitkering inderdaad verlaagd. Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat hij/zij met het 0-uren contract gemiddeld meer uren per week maakte, dan nu. En zou de WW-uitkering dan weer hoger worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus mijn vraag, want ik ga er inderdaad met die 12 uur op achteruit(niet zo heel veel), maar dit is een oude werkgever van mij waar ik het erg naar mijn zin heb gehad en het is puur als extra dus het maakt mij niet zo heel veel uit dat het minder is maar was wel benieuwd wat de gevolgen zijn voor mijn ww uitkering. Want ik denk dat ik met die 12 uur inderdaad minder ga verdienen dan de uren die ik kon maken met mijn 0 uren contract
je moet het hoe dan ook doorgeven aan de uwv als er iets veranderd aan je salaris of als je wisseld van baan ze bepalen dan of je uitkering behouden blijft of dat je minder krijgt.