Hoe krijg ik alsnog een vast contract/ aanstelling bij mijn werkgever?

Ik zal het kort uitleggen. Blijkbaar heb ik al de verlengingen gekregen zoverre het kon, nu volgens de flexwet moet ik een vaste aanstelling krijgen. Helaas krijg ik die niet!

Kan ik er nog iets doen?

Toegevoegd na 41 seconden:
correctie: Kan ik nog iets (eraan) doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een werkgever mag een werknemer tot 3x een tijdelijk contract geven, zonder de verplichting deze hierna in vaste dienst te nemen. Hierna moet er een periode van 3 maanden tussen zitten, en dan kan deze keten opnieuw beginnen. Dus helaas voor jou is er niets aan te doen, je werkgever is niet verplicht je in vaste dienst te nemen.

Zie ook onderstaande tekst;
Kan mijn werkgever zomaar van mij af na afloop van het tijdelijke contract?
Dat ligt aan het aantal tijdelijke contracten dat je bij je werkgever hebt gehad. De eerste drie tijdelijke contracten lopen automatisch af. De werkgever is daarbij niet aan ontslagregels gebonden. Hij hoeft geen ontslagvergunning aan te vragen of rekening te houden met een opzegtermijn. Maar werk je onder een vierde tijdelijke contract, of zijn je contracten samen langer dan drie jaar, dan ben je feitelijk in vaste dienst. Wil je werkgever nu van je af, dan moet hij daar toestemming voor vragen bij het CWI.
Ook hier geldt dat in sommige cao’s afwijkende bepalingen kunnen staan. Bijvoorbeeld dat niet na het vierde, maar pas na het zesde contract sprake is van een vast contract. Kom je er niet uit, of weet je niet onder welke cao je valt, vraag dan advies aan je vakbond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi Moppie, je zegt hier dat je 3 verlengingen hebt gehad. Daar lees ik uit dat je 4 keer een tijdelijk contract hebt gehad? Je originele en 3 keer een verlenging? In dat geval heb je nu gewoon een vast contract en geen tijdelijke. Er mogen namelijk maximaal 3 tijdelijke contracten achter elkaar gegeven worden.

Andere antwoorden (6)

Nee, daar is helaas niks aan te doen!
Je werkgever is niet verplicht je die aanstelling te geven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hoe vaak mag je werkgever een contract verlengen?
Bij een tweede verlenging of te wel het derde contract is de werkgever verplicht minimaal 1 maand van te voren aan te geven of hij wel of niet door wil gaan met de medewerker. Bij een derde verlenging of te wel het vierde contract is beëindiging van rechtswege niet meer mogelijk. De werkgever is dan verplicht een ontslagvergunning aan te vragen bij het CWI.

Tijdelijke contracten mogen ook niet langer duren (in totaal) dan 36 maanden. Na 36 maanden is er ook sprake van een vast dienstverband.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Toch wel. Vaste aanstelling of ontslag.
Als je al drie verlengingen gehad hebt, kun je de rechter inschakelen en je krijgt gelijk, en dus een vaste aanstelling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel even lezen Xinix. Hij heeft het maximale aantal verlengingen gehad. Dat zijn dus 2 verlengingen geen 3.
Na drie tijdelijke contracten krijg je automatisch contract voor onbepaalde tijd, als je tenminste onder een of andere CAO valt. Als je werkgever het hier niet mee eens is, wordt het tijd om de vakbond in te schakelen.
14 jaar geleden
Na 3 x kun je idd aanspraak maken op een aanstelling voor onbepaalde tijd.
Veel werkgevers verlengen dan ook vaak niet na de 3e keer, maar laten je een maand werkloos rondlopen, om daarna weer overnieuw te kunnen beginnen ....
Dat dit zeer asociaal is behoeft geen betoog, maar helaas vaak wel de praktijk.

Als het idd jouw 4e verlenging is geweest, kun je (voor dat je met de bond of rechter gaat dreigen) eens met je baas gaan praten hierover wellicht is hij je wel ter wille...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stapper, je moet na je 3e contract minimaal 3 maanden eruit zijn om weer opnieuw te kunnen beginnen. Dus niet één maand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben er al een poosje uit ( het contract werk) maar vroeger was het 1 mnd maar wellicht verschild dit ook per cao?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dit verschilt niet per CAO, dit is gewoon wettelijk vastgelegd. Je MOET er minimaal 3 maanden uit zijn geweest om weer opnieuw tijdelijk in dienst te kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal grootje08,de meeste bedrijven houden dan ook meestal 100 dagen aan.
De enige optie die je hebt is er 3 maanden tussenuit gaan. Na 3 maanden mag een werkgever weer opnieuw met de keten beginnen, dus 3 contracten aanbieden.

Als je dat wilt dan kun je dat aan hem voorstellen. Jij krijgt in de tussentijd dan een uitkering. Het is natuurlijk niet echt etisch verantwoord, maar ach ja, als je er graag werkt en er kan echt geen vast contract gegeven worden, dan is dit een mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt vreemd, maar veel (multinationale) bedrijven worden van hogerhand aangestuurd en niet alleen maar door de algemeen directeur. Het kan zijn dat er heel moeilijk wordt gedaan over een vaste aanstelling, terwijl een tijdelijk contract geen probleem is. Het is simpelweg een boekhoudkundige manier om te kijken naar de waarde van een bedrijf: als er veel mensen in vaste dienst zijn, is de waarde van het bedrijf lager omdat er veel langlopende verplichtingen zijn.

Ik kan natuurlijk hiervandaan niet zien of dat ook aan de orde is, maar als er in een bedrijf een dergelijke policy wordt gehanteerd, kan je er bijna zeker van zijn dat er een fusie of reorganisatie aan zit te komen.

Uit jouw toelichting begrijp ik dat je geen tijdelijk contract meer kunt krijgen omdat je dan wettelijk gezien een vaste aanstelling zou hebben. Dat is erg jammer, zeker als je het er naar je zin hebt. Maar je zult je er in moeten schikken.
itsme