werknemer werkt niet naar behoren, mag er loon ingehouden worden?

een werknemer maakt producten, die producten heeft hij in het verleden prima gemaakt, nu maakt hij de zelfde producten maar daarvan is de kwaliteit zeer slecht, na een aantal waarschuwingen is er nog steeds geen verbetering. Kunnen de extra kosten van materiaal en arbeidsloon terug gevorderd worden door de werkgever ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gelukkig niet. Wat een werkgever zeg...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo wat een werkgever de werknemer mag zijn werk ook gewoon goed doen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het ook niet zo gek om dan te korten. Mits de werknemer echt al meerdere malen persoonlijk er op aan is gesproken EN door het verleden blijkt dat hij/zij het WEL kan....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan doe je als werknemer blijkbaar gewoon je best niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of bedoelde werknemer is ziek? ook een optie natuurlijk.
Is er al gesproken? of alleen gewaarschuwd?

Het beste antwoord

Nee, dat kan alleen als sprake zou zijn van opzet of bewuste roekeloosheid en als je daar een 'zaak' van wil maken moet dit aangetoond worden.

De werkgever van een bakker die het brood per ongeluk het brood te lang in de oven laat staan waardoor het verbrandt kan de verloren materiaal- en arbeidskosten niet verhalen op de werknemer, om maar wat te noemen. En als een ober door onoplettendheid een bord soep niet op tafel serveert maar op een van de gasten, dan kan de restauranteigenaar de medische kosten, de stomerijkosten en de gederfde omzet niet verhalen op dit personeelslid.

Een boetebeding in een arbeidsovereenkomst is wel mogelijk maar dat ziet toch op wat andere situaties. Zo'n boete mag niet ten goede komen van de werkgever.

Als alle 'verbetertrajecten' niet helpen, dan is ontslag het laatste 'redmiddel'.

Kun je dan nooit loon inhouden? Toch wel, bijv. wanneer de werknemer niet is komen werken vanwege bijv. een door de vakbond georganiseerde staking. Dan geldt eenvoudig: 'geen werk, geen loon'.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als een werknemer willens en wetens ( ook na herhaaldelijke waarschuwingen) een ondeugdelijk product levert, kan dat een gegronde reden tot ontslag zijn. Materiaalkosten kunnen eventueel verhaald worden op de werknemer.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
jc54 graag een bron van je bewering dat de kosten op de medewerker kunnen worden verhaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is toch alleen als een werknemer express producten van een werknemer saboteert? Dus als je express een machine molt. Verder volgens mij niet hoor,