Wat is de beste aanpak om in een team alle gezichten dezelfde kant uit te laten kijken?

In mijn werk wordt ik geconfronteerd met mensen die het liefst alleen doen wat zij goed achten.Nu heb ik de leiding en geen opleiding daarvoor genoten. Graag zou ik willen dat de mensen inzien waarom er bepaalde richtlijnen zijn en die ook volgen. Richtlijnen worden door meerdere samengesteld. Er zijn alleen altijd een paar die het net even ander doen.

Toegevoegd na 37 minuten:
Het gaat over de kassagroep in een supermarkt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Over wat voor een afdeling geef je dan leiding
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kassa groep in een supermarkt, met post en ING en servicebalie.
ronron1212
10 jaar geleden
Je medewerkers aanspreken hierop is het eerste wat je moet doen. De richtlijnen uitleggen en het belang daarvan.

Het beste antwoord

Laat zien dat samenwerken en dat iedereen op de zelfde manier werkt veel meer geld en vrije tijd oplevert.
En als iemand er bij is die niet werkt volgens de teamafspraken spreek dan het hele team er op aan. Zorg dat het team samenwerkt en op elkaar ingespeeld raakt, zodat ze ingeval van nood op elkaar kunnen vertrouwen.

En leg uit waarom de richtlijnen er zijn zoals zij er zijn. En wat het nadeel is als je eigen gang gaat.

Ga met de hele kassagroep op een teamuitje of doe meer dingen samen. En laat merken dat samen dingen doen bij het werk hoort.

En laat merken dat mensen die de richtlijnen volgen meer gewaardeerd worden en sneller een vast contract krijgen of gunstiger uren kunnen draaien of de betere kassa's krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

1. Wees er zeker van dat iedereen weet wat de richtlijnen zijn (zekerheid)
2. Wees duidelijk in het motiveren van de richtlijnen (bereidheid neemt toe)
3. Weet je gesteund door je meerdere en wees vervolgens duidelijk dat iedereen, ook jijzelf, hierop aanspreekbaar bent (gelijkheid)
4. Laat merken dat je signaleer en eventueel actie onderneem als deze niet worden nageleefd (consequent)
En uiteraard zoals altijd in een leidinggevende functie geldt: Laat merken dat jij de baas bent, maar dat de regels ook voor jou gelden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zorg dat je een ruimte hebt, waar je alleen kunt zijn met je medewerker, hou daar regelmatig een werkbespreking met de medewerk(st)ers, geef aan wat verbeterd moet worden, maar vergeet ook niet te vertellen wat de medewerk(st)er goed doet, een schouderklopje werkt motiverend. Luister ook goed naar wat de medewerk(st)er te vertellen heeft, iedereen heeft een eigen manier van motiveren nodig, de 1 maak je gemotiveerd door meer verantwoording, terwijl hiervan bij de ander de moed in de schoenen zakt.
Kijk het na het gesprek een paar weken aan en kijk of er vooruitgang in zit, overtuig jezelf ervan dat je een goed team hebt, probeer voor diegenen die niet meewerken aan het plan, een andere plek binnen het bedrijf te vinden. Waar ze beter op hun plek zijn.
Begeef jezelf met enige regelmaat op de werkvloer en laat merken aan je medewerk(st)ers, dat je aanwezig bent. Corrigeer waar nodig.
Zorg dat de medewerk(st)er een goede werkplek heeft, zorg voor goede stoelen, een schone werkplek, maar ook een gezellige ruimte voor de pauzes, dit zal in overleg met de directie moeten gebeuren, maar ga er eens achteraan, dit werkt enorm motiverend.
Probeer ook de directie ervan te overtuigen, ieder jaar voor de medewerk(st)ers een personeelsfeest te organiseren, liefst iedere afdeling apart, ook dit werkt goed, omdat de medewerk(st)ers elkaar op een andere manier leren kennen, dan alleen van de werkvloer, wat de sfeer en elkaars hulp accepteren gemakkelijker maakt.
Wees ook attent bij verjaardagen, of andere feestelijke en vervelende gebeurtenissen van je medewerk(st)ers, zij zullen dit zeer waarderen en daarom zich beter inzetten op de werkvloer.
Wees eerlijk, biedt een luisterend oor, ben aanwezig, corrigeer waar nodig (alleen om ernstige fouten te voorkomen, als er klanten bij zijn, anders altijd binnen het gehoor van de medewerk(st)er. En zorg dat de medewerk(st)ers elkaar onderling helpen en corrigeren, tot een bepaalde hoogte. Dan krijg je een echt samenwerkend team.
Succes!