ik wil erkend makelaar worden, welke stappen moet ik ondernemen?

Na jaren als financieel adviseur gewerkt te hebben, wil ik serieuze stappen ondernemen naar de makelaardij. Wat moet ik hier precies allemaal voor doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Makelaar vind je onder meer deze informatie:

"Opleidingen tot makelaar

Omdat vanaf 2001 de titelbescherming en beëdiging voor Makelaar zijn afgeschaft mag iedereen zich sindsdien Makelaar of taxateur noemen. Dit betekent dat er niet echt meer strenge eisen zijn om Makelaar te worden. Je volgt in principe de opleiding Vastgoed en Makelaardij of Management Economie en Recht (HBO). Hierna kun je als Makelaar aan de slag. In plaats van de titelbescherming en beëdiging hebben verschillende organisaties op het gebied van makelaardij concurrerende certificeringsregelingen ontwikkeld om toch de kwaliteit van de makelaardij te garanderen. Per certificeringsregeling gelden bepaalde opleidingseisen voor de toelating en bepaalde eisen met betrekking tot de permanente educatie.

Stichting VastgoedCert bepaald bijvoorbeeld aan welke vakbekwaamheidseisen Makelaars moeten voldoen om een certificaat van de stichting te kunnen krijgen. Als je als Makelaar ingeschreven bent bij de Stichting Certificering VBO Makelaars dan moet je voldoen aan actuele eisen met betrekking tot kennis, inzicht, vaardigheden en beroepshouding. Hiervoor moet je dan wel examens afleggen en moet je voortdurent bijblijven en studiepunten blijven halen. Dit komt dus neer op een permanente educatie.".
Antoni