Mag een werkgever je atv en snipperuren inplannen?

Ik heb een contract van 32 uur..Nu plant mijn werkgever mij nog maar 25 uur per week in.Dit gaat uiteraard ten koste van mijn atv en snipperuren.Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (4)

Nee, in feite ontslaat jouw werkgever je voor 7 uur.
Overigens mag jouw werkgever wel eisen stellen aan de afbouw (= opmaken) van je ATV uren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ATV uren mag de werkgever gebruiken om de werkweek kunstmatig in te korten. ATV staat dan ook voor ArbeidsTijdVerkorting; dit is een regeling die met werkgevers en vakbonden in de 80er jaren tot stand is gekomen toen er ook een crisisperiode was. Doel was om gedwongen ontslagen te voorkomen.

De snipperuren is een iets ander verhaal. Officieel mag de werkgever alleen de bovenwettelijke vakantie uren gebruiken als alternatief voor de ATV of uitbreiding hiervan en dan alleen nog in overleg met de werknemer. De werknemer heeft dan mede bepalingsrecht over de tijdstippen in de werkweek waarop de snipperuren opgenomen worden.

Bovenwettelijke vakantie uren zijn uren die toegekend zijn boven de minimale 15 vakantiedagen plus 6 snipperdagen (21 dagen per jaar, = 168 uur).
Aan deze uren/dagen mag de werkgever niet komen, deze zijn en blijven geheel onder het beschikkingsrecht van de werknemer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de werkgever dient je werk te geven, 32 uur per week.
Een werkgever die een medewerker minder wil inzetten, zal hem minimaal het aantal uren moeten geven waarop hij recht heeft. Dit recht staat doorgaans in de arbeidsovereenkomst zelf. Deze uren zijn overeengekomen en hieraan is de werkgever gebonden, oftewel de medewerker kan op die uren en het loon dat daarbij hoort aanspraak maken. Gedurende de eerste 26 weken van de arbeidsverhouding kan het arbeidscontract bepalen dat er geen recht op loon bestaat, wanneer een medewerker door omstandigheden bij de werkgever niet werkt, bijvoorbeeld wanneer er onvoldoende werk is.

De arbeidsovereenkomst kan een minimum en maximum aantal uren bevatten, waardoor de werkgever het aantal uren per week kan variëren. In dergelijke gevallen kan het werken van een bepaald arbeidspatroon tot meer recht en zekerheid voor een medewerker leiden. De situatie kan zich voordoen dat een medewerker op bepaalde arbeidstijden is ingeroosterd, terwijl de werkgever op de dag zelf of enkele dagen van tevoren besluit om hem minder te laten werken. Ook nu geldt in beginsel dat de werkgever aan de eerder vastgestelde arbeidstijden is gebonden, waardoor hij normaal gesproken op die dagen werkt.
•Op de dag zelf is het niet toegestaan om werknemers naar huis te sturen, zonder dat zij hiermee instemmen. Daarmee hoeft een medewerker geen genoegen te nemen, ook niet als de werkgever aanbiedt om hem op andere dagen meer te laten werken. Het is niet de bedoeling dat medewerkers het risico lopen dat de hoeveelheid werk niet overeenkomt met de bezetting. De werkgever draagt dus zelf het risico als hij een foute planning maakt.
•Aan verminderingen die een dag of enkele dagen van tevoren worden voorgesteld, is een medewerker in beginsel ook niet gebonden. Er kunnen zich evenwel onvoorziene omstandigheden voordoen, waarbij het onredelijk is om het risico daarvan volledig bij de werkgever te leggen. Doet deze bijzondere situatie zich voor, dan dient de werkgever de medewerkers zo spoedig mogelijk van die verandering op de hoogte te brengen, bijvoorbeeld door hun thuis op te bellen.

Voortgaande laat onverlet dat medewerkers in beginsel aanspraak kunnen maken op het minimum aantal uren dat de arbeidsovereenkomst bepaalt. Wel wordt opgemerkt dat in de praktijk de verhouding tussen partijen dusdanig kan zijn, dat medewerkers zich gedwongen voelen om met bepaalde wijzigingen in te stemmen welke de werkgever “voorstelt”.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Wel kan hij een adviserend/vrijblijvend advies geven mbt. je werktijden. Als er momenten zijn dat er meer of minder werk is. Maar uiteindelijk heb je het zelf in de hand wanneer je je verlofdagen opneemt. Uiteraard na overleg. Maar omgekeerd geldt dit ook; als je werkgever je verlofdagen inplant moet dat iom. jou en dat je daarmee instemt.

Zo heb ik bijv. te veel verlofuren over van 2012, deze moet ik zsm. opmaken in 2013. Mij wordt dan door me werkgever geadviseerd dit op zo een kort mogelijk en verantwoorde manier te doen (wanneer ze mij kunnen missen) maar het is uiteindelijk aan mij wanneer ik ze opneem MITS mijn leidinggevende akkoord gaat (dat hij mij kan missen op dat moment).

Samengevat: Alles hoort in goed overleg te gaan. Als 1 van de twee partijeen (hetzij werkgever of werknemer) het niet mee eens zijn om op een bepaalde dag/tijd verlofuren te nemen, dienen zij zich hieraan te houden.