Is de uitkomst van een Arbodienst gesprek bindend?

Ik ben nu 2 jaar in de ziektewet en ze willen kijken of ik deels kan integreren in ander werk. Maar als de arboarts bijv aangeeft dat ik wel (deels) kan werken en het UWV vind van niet wie heeft er dan het eindoordeel? Een arbodienst zou wel partijdig zijn naar mijn mening.

12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Realiseer je wel dat nu je oude werkgever nog helpt met het vinden van ander werk. Het uwv keurt niet snel iemand 100% af. Jaag je werkgever tegen je in t harnas en je staat er alleen voor. Je werkgever moet je nu nog helpen. Alleen als je zeker weet dat je 100% afgekeurd wordt zou ik de gok nemen.
Strax krijg je ontslag, moet je van het uwv werken... Heb je geen baan meer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees blij toe dat je baas nog iets voor je doet en ander werk voor je zoekt.Want de tijd dat je 100% afgekeurd word is wel grotendeels voorbij.En als HIJ je ontslaat omdat je er niet mee akkoord gaat heb je misschien nog recht op 60% van je laatste salaris(zolang het duurt).Maar als hij je werk aanbied wat jij niet aanvaard krijg je niets.
loginabcde
12 jaar geleden
ik ben al ontslagen (na 2 jaar ziektewet) alleen mijn werkgever betaalt mijn uitkering van het uwv (wat iedere werkgever in een soortgelijke situatie doet). Vandaar dat hij mss wat druk zet bij de arbo arts om mij gedeeltelijk goed te keuren. Zodoende is die arts partijdig

Het beste antwoord

Beste Loginabcde,

Als je loondoorbetaling bij ziekte ontvangt van je werkgever zijn jullie samen verplicht er alles aan te doen om jou weer aan het werk te krijgen.

De regels hiervoor staan vastgelegd in de Wet Verbetering Poortwachter.
UWV is hierin geen partij, je doet dit samen met je werkgever en de arboarts adviseert hierin.

Ben je op 8 weken na 2 jaar (104 weken) ziek?
Dan dien je een aanvraag in voor een WIA-uitkering bij UWV.
Bij de beoordeling van deze aanvraag kijkt UWV of jij en je werkgever er alles aan hebben gedaan om jou te re-integreren op de arbeidsmarkt.
UWV geeft dus pas een eindoordeel over de inspanningen van jou en je werkgever na (bijna) 2 jaar ziek zijn.

Heb je een meningsverschil met je werkgever en/of arboarts over je re-integratie?
Dan kun je aan UWV hierover een onpartijdige mening vragen.
UWV geeft dan een deskundigenoordeel: http://bit.ly/yK3VfD
Het deskundigenoordeel is niet bindend.
Er komen dus geen verplichtingen uit voort voor jou of je werkgever.

Actuele informatie over re-integreren in een andere functie in de organisatie vind je hier: http://bit.ly/wAFMrJ

Ik wens je veel succes met je re-integratie.

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt een second opinion aanvragen bij een arts van het UWV.
De uitspraak van deze arts is bindend.
Mocht de arts je in het ongelijk stellen moet je de kosten van deze keuring wel zelf betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij het UWV allereerst een gesprek aanvragen met een arbeidsdeskundige. Met hem bekijk je wat je mogelijkheden zijn qua ander werk en hoe groot je belastbaarheid is. Dit gaat vaak in samenspraak met de Arboarts, maar het UWV geeft het uiteindelijke advies.
Zorg ervoor dat je je medische gegevens bij je hebt en bepaal van tevoren wat je wilt zeggen.
Een reintegratiearts kan je helpen om passend werk te vinden als daar sprake van is.
Meer gegevens
http://www.reintegratieleiden.nl/default.asp?id=870
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees dat je inmiddels ontslagen bent na twee jaar ziektewet, dan zal er een UWV-beoordeling voor WIA aan zitten te komen, of heeft die al plaatsgevonden maar wacht je nog op de uitslag?

Het UWV heeft hierin het laatste woord. Ook wanneer er trouwens verschil van mening bestaat met de bedrijfsarts en binnen die twee jaar een deskundigenoordeel wordt aangevraagd bij het UWV, is het advies van het UWV doorslaggevend.

Voor wat betreft de WIA heeft de bedrijfsarts al helemaal geen inspraak, dat ligt zuiver en alleen bij de verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige van het UWV. Wel zal waarschijnlijk UWV informatie vragen van je bedrijfsarts, en kan die een advies geven. Het UWV is niet verplicht om hier iets mee te doen. Bedenk wel dat als jouw bedrijfsarts kansen ziet voor reïntegratie, het UWV dit waarschijnlijk ook zo zal zien. Meestal is het eerder andersom namelijk, dat de bedrijfsarts aanstuurt op WIA, en iemand toch volledig wordt goedgekeurd. Dus zoals anderen ook al zeggen: als je nu nog begeleiding van je oude werkgever en arbodienst kunt krijgen voor reïntegratie, zou ik dat zeker aanpakken. Bij UWV begint het geld voor reïntegratiebudgetten en begeleidingstrajecten behoorlijk op te raken, dus is de kans groot dat je daar bij een goedkeuring gewoon in de WW terecht komt zonder begeleiding. Tenzij je natuurlijk van mening bent dat je echt helemaal niet kunt werken, dan zou ik inderdaad het oordeel van het UWV eerst afwachten.