Welke 'psychische' beroep voor het diagnose stellen of praten met mensen met psychiatrische aandoeningen?

Ik ben een leerling van 5STW (sociale, technische wetenschappen) en ik wist eigenlijk nooit wat ik later wil gaan doen, maar de laatste tijd ben ik wel wat geïntereseerd in psychologie.
Ik weet nu niet zeker of ik het psychologie kan noemen, maar ik zou eigenlijk wel graag soort psychatrische aandoeningen bestuderen, bv. persoonlijkheidstoornis, aanpassingsstoornis,... Ik ben iemand die naar anderen graag luistert, iemand die veel nadenkt over wat anderen voelen en anderen graag helpt, daarom zou ik mensen willen helpen met dat probleem. Misschien omdat ze niemand hebben om dat te vertellen, maar dit is niet het per se het reden. Ik zou heel graag wat uitleg krijgen over wat ik jullie verteld heb, hiermee bedoel ik: welke beroep zou hierbij kunnen horen, wat moet ik hier allemaal voor kunnen,..

Bedankt voor uw tijd te nemen om dit te lezen :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
Amadea
8 jaar geleden
Welk niveau is STW dan in het Nederlandse onderwijs?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Probeer eens (NB op Nederland gericht) :
http://www.youchooz.nl
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.ivv-gent.be/studieaanbod/tso/soc-en-techn-wetenschappen/toekomstmogelijkheden
erotisi
8 jaar geleden
maatschappelijk werker, of sociaal psychiatrisch verpleegkundige
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.olvi.be/studierichtingen/personenzorg/sociale-en-technische-wetenschappen-2/
Kun je niet een afspraak maken en je wensen bespreken op het kantoor in de Boeschepestraat -Poperingen
Misschien zelfs met Hilde Van Compernolle. Zij kunnen jouw de weg wijzen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je doelt op de richting van pedagogie, hier zijn heel veel verschillende opleidingen voor. Je hebt bijvoorbeeld SPW (sociaal pedagogisch werker) of psychologie e.d.
Kijk anders eens op beroepenwijzer welk beroep bij jou past.

Antwoorden (1)

Ik denk dat je eerst heel duidelijk voor ogen moet hebben wat je precies wilt.

Er is om te beginnen al een levensgroot verschil tussen psychiatrie en psychologie ; psychiatrie gaat echt over ziektes die in de hersenen zetelen, en psychologie om problemen bij doorgaans gezonde mensen.

Het stellen van een diagnose hangt feitelijk ook af van de aandoening ; de huisarts (of eventueel de POH-GGZ (praktijkondersteuner van de huisarts voor geestelijke gezondheidszorg) kan in grote lijnen bepalen of het nodig is iemand door te sturen naar een psycholoog of psychiater, en die persoon kan vervolgens een diagnose stellen (of weer doorverwijzen).

Daarna is degene die de diagnose gesteld heeft niet direct ook de behandelaar, maar kan deze weer doorverwijzen naar een legio aan deskundigen , van "eenvoudige" maatschappelijk werkers tot klinisch psycholoog of neuroloog. In de praktijk heeft een psychiater een paar jaartjes meer doorgeleerd en is primair arts. (Een psycholoog heeft psychologie gestudeerd, een psychiater medicijnen).

Juist omdat er zo veel beroepen zijn in deze sector , en op verschillende opleidingsniveaus, is het heel belangrijk daar eerst een goed beeld van te krijgen, en niet zomaar een opleiding te kiezen die je op het eerste gezicht aanspreekt. Internet is daarvoor een belangrijke informatiebron. Afgaande op je vraag zou ik inderdaad in eerste instantie aan psychologie denken, en niet aan psychiatrie.

Als ik googel op je - Belgische - opleiding, liggen vervolgopleidingen in sociaal werk en toegepaste psychologie het meest voor de hand. Op de site uit de bron kun je een redelijk goed overzicht krijgen van de (doorleer)mogelijkheden en de mogelijke beroepen die daar bij horen.