welke baan kan ik wel accepteren zonder verwijtbaar te zijn voor de uitkering ? Heb nu een 1e jaarcontract .

Ik heb nu een jaarcontract waarvan er 5 maanden verstreken zijn. Salaris is relatief laag en bedrijfsresultaten zijn niet bepaald geweldig. Heb ook nog geen duidelijkheid over verlenging. Stel ik neem nu iets anders aan en kom de proefperiode niet door of wordt snel weer op straat gezet door nieuwe baas, ben ik dan verwijtbaar werkeloos ? Wat voor een contract moet ik minimaal hebben om bij ontslag in een nieuwe baan een uitkering te kunnen krijgen ? M.a.w. Op wat voor banen kan ik me richten ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Beste Henkcr, ik zou hierover even het UWV bellen, of het werkbedrijf bij jou in de buurt. Er is altijd wel een coach die je hierover kunt aanschieten. Ikzelf denk (weet het dus niet zeker) dat je niet verwijtbaar werkeloos bent als je je proeftijd niet doorkomt. Je hebt je vorige baan weggedaan om er meer zekerheid uit te halen (financiële zekerheid van bedrijf leest nu weg als onzeker) en dus is het jouw goed recht om op zoek te gaan naar iets anders. Dat dat dan verkeerd uitpakt kun je niet van te voren weten. Succes ermee in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eens een vaste baan opgezegd om dichter bij huis te gaan werken. (ik was i.v.m. samenwonen op 100 km afstand van mijn werk gaan wonen). De ondertekende arbeidsovereenkomst voor mijn nieuwe baan (met uitzicht op vast) is op het allerlaatste moment ingetrokken. Vraag niet hoe het kan, maar als ze je uiteindelijk toch niet willen hebben, gaat het gewoon niet, ook al zou je juridisch gezien wel aanspraak hebben kunnen maken op die baan. Dat was flink balen natuurlijk. Ik had toen wel recht op een uitkering. Ik heb gewoon verteld hoe het zat en kon de ondertekende arbeidsovereenkomst laten zien. Geen idee of het UWV nog telefoontjes gepleegd heeft om de boel te checken. Maar ik kreeg gewoon WW. Gelukkig heb ik toen wel binnen een maand weer wat anders gevonden. En daar werk ik nu nog:-)