mbo opleiding 1 jaar gevolgd, nu bezig met Vavo, heb ik daarna nog 4 jaar recht op een hbo prestatiebeurs?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je al eerder een opleiding op hbo-niveau of hoger hebt gedaan, vermindert dat het aantal jaren dat je nog recht hebt op studiefinanciering. Maar dit geldt niet voor een eerder gevolgde mbo-opleiding: die studenten beginnen in het hbo weer met volledig recht op studiefinanciering.

Houd er wel rekening mee dat er voorstellen en plannen tot wijziging studiefinanciering zijn ingediend. Maar er zullen eerst wetsvoorstellen moeten worden ingediend die al of niet geamendeerd in de Tweede en Eerste Kamer moeten worden aangenomen.

Het betreft hier zowel de studiefinanciering in de bachelorperiode als in de masterperiode. Afschaffing van studiefinanciering zal gepaard gaan met de invoering van het sociaal leenstelsel.

Maar wanneer en hoe is dus nog volstrekt onduidelijk. Bestaande studenten kunnen onder overgangsrecht vallen d.w.z. de wijzigingen betreffen hen niet.
Dat er nog niets vaststaat blijkt wel uit de discussie die een maandje geleden in de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werd gevoerd:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/33680/kst-33680-5?resultIndex=0&sorttype=1&sortorder=4

Toegevoegd na 28 minuten:
Een handig overzicht van de plannen geeft de universiteit van Utrecht. Onder andere:
Als de student op of na 1-9-2014 aan een masteropleiding begint krijgt hij hiervoor geen basisbeurs. Er is een overgangsregeling voor de studenten die vóór 1-9-2014 met een masteropleiding zijn begonnen (zie voorbeeld 1). Zij mogen deze masteropleiding onderbreken.
http://www.uu.nl/NL/Informatie/studenten/geldzaken/studiefinanciering/Pages/Nieuwe-maatregel-studiefinanciering.aspx

Informatie van de Hogeschool Utrecht:
De basisbeurs wordt volgens de plannen voor bachelorstudenten pas in 2015 afgeschaft in plaats van in 2014, schrijft Bussemaker in een brief aan de Kamer. 'Daardoor ontstaat er meer tijd voor een zorgvuldige voorlichting over de stelselwijzigingen in de bachelor en is het mogelijk om middelbare scholieren beter te faciliteren in het maken van een bewuste studiekeuze', aldus de minister. Masterstudenten verliezen hun basisbeurs wel al in 2014.
http://www.trajectum.hu.nl/uitstel_voor_afschaffing_basisbeurs_bachelorstudenten
fisbel