Ben ik verplicht geld te betalen aan school omdat ik niet mee ga op schoolreis en zij een thuisprogramma moeten regelen?

Het gaat om een bedrag van 75 euro.

Toegevoegd na 1 uur:
Dus ik heb recht op gewone lessen als ik niet mee ga op schoolreis. Maar moet ik dan verplicht betalen op die gewone lessen waar ik recht op heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
fisbel
10 jaar geleden
Voor die gewone lessen hoeft uiteraard niet te worden betaald.

Antwoorden (3)

De ouderbijdrage is vrijwillig. Een school mag een leerling niet weigeren als er geen ouderbijdrage wordt betaald. Belangrijk is dat een school die een ouderbijdrage wil vragen , daarvoor een schriftelijke overeenkomst met ouders moet afsluiten. Deze overeenkomst mag pas worden afgesloten als de leerling is toegelaten tot de school. (geldigheidsduur steeds voor 1 jaar)

Als een ouderbijdrage niet wordt betaald kan de school besluiten om de leerling niet deel te laten nemen aan de schoolactiviteit. Er moet dan wel het reguliere schoolprogramma worden aangeboden. M.a.w.: de leerling heeft recht op de gewone lessen.

Uitgebreide informatie over de ouderbijdrage - verplicht of niet - staat in de link hieronder.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ouderbijdrage kan los staan van de schoolreisgelden.
fisbel
10 jaar geleden
Het onderscheid tussen een ouderbijdrage en de uitgave voor een bijdrage aan een specifiek doel zoals een schoolreis of werkweek is er feitelijk niet. Beide uitgaven vallen onder het begrip: ouderbijdrage. Beide uitgaven zijn in principe vrijwillig. Lees in de link de informatie die hierover op bladzijde 4 en 5 is vermeld.
Het is absoluut geen verplichting! Scholen doen het heel vaak voorkomen dat schoolkosten verplicht zijn (middels een factuur) maar verzuimen vaak te vermelden dat het een vrijwillige bijdrage betreft. Vraag daarom ALTIJD om een kostenspecificatie. Ze zullen je enorm lastig vinden maar op het eind gaat het om JOUW geld. Ze zijn verplicht deze kosten te specificeren. Sommige kosten zul je wel willen betalen (kosten kluisje/kosten excursie) maar sommige kosten zijn waanzin (zoals kosten voor schoolpapier etc. etc.).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit de voorlichtingssite Leerplicht.net van de gemeente Woerden maak ik op dat deelname aan een vervangend lesprogramma in principe kosteloos behoort te zijn. Maar de site geeft geen uitsluitsel over de vraag of dat principe ook van toepassing is in het geval van een kosteloze eendaagse schoolreis die tot het verplichte lesprogramma behoort. Ook weet ik niet zeker of de school het principe zou kunnen omzeilen door ouders in een soort contract te laten beloven dat ze hun kinderen (behoudens overmacht) aan alle schoolactiviteiten zullen laten deelnemen op straffe van een boete.