Zou het mogelijk zijn dat kinderen zich zelf kunnen leren zonder leraren?

Elk kind kan zijn eigen grenzen onderzoeken zonder een leraar. Indien nodig kan hij/zij vragen stellen aan de personen met kennis zodat zij op gelijk niveau kunnen komen als kinderen met een echte leraar. Is dit wel eens getest en wat was hiervan het resultaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Schijnbaar is er iemand die precies dit, en blijkbaar ook nog met enig succes, toepast in India.

Gebruik maken van de natuurlijke leergierigheid van kinderen, kan men schijnbaar inderdaad ook kinderen zover krijgen om zich te ontwikkelen. Gerichte begeleiding en motivering helpt hier ook bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

of het getest is weet ik niet.
wat ik wel weet is dat kinderen erg leergierig zijn.
kijk ik naar mijn dochtertje van net 3, dan zie ik een leergierig meisje, die bezig is met het alfabet, tellen, lijnen overtrekken etc...
en natuurlijk krijgt zij wel hulp van mij.
wat voor mij wel belangrijk is, is dat zij zichzelf ontwikkeld.
dus eerst zelf proberen, doen en wil het niet dan krijgt ze hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen tot 22 jaar zijn niet goed in staat zelfstandig te leren. Wat niet wegneemt dat er niet mee geoefend moet worden voor die leeftijd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit is kort gezegd de conclusie die gepubliceerd in het boek, zie bron. Met zelfstandig leren wordt onder andere bedoeld het zelfstandig plannen van een leerweg. Dat kunnen kinderen niet zelfstandig.
Zelf ontdekken is voor kinderen juist heel belangrijk, want dan onthouden ze het geleerde het beste. Zelfstandig leren is een aantal stappen moeilijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk kind kan zijn grenzen onderzoeken, en veel vragen maar een kind heeft voorbeelden nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen.
zonder een leraar is een kind afhankelijk van zijn omgeving wat hij wel of niet leert.

Een kind zou bv nooit uitzichzelf vragen wat rekenen, topografie etc is behalve als het kind een voorbeeld heeft gezien/gehoord. dus van een ouder, een familielid een buurmeisje , tv etc.. dat zijn als het ware ook echte leraren.

Naar mijne inziens is het goed dat de wet bestaat van leerplicht.

Kortom het ligt aan de omgeving en aan de sociale contacten van het kind of het zich wel of niet goed ontwikkeld.

Of er onderzoek naar is gedaan weet ik niet,( Lijkt mij niet dat ze kinderen als proefpersoon gaan gebruiken )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan eens kijken bij Iederwijs scholen. Ze hebben hier wel leraren, maar gaan veel meer uit van wat het kind wil leren en eigen initiatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voorstanders zijn meestal slecht op de hoogte van wat de maatschappij vraagt. Bijv. hoe weten de kinderen wat ze moeten weten? Kinderen zullen zonder scholing wel opgroeien, ze noemen dat streetwise, maar ze komen daar niet verder mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goede vraag. Uit eigen ervaring vind ik dat kinderen in Nederland te vroeg naar school moeten. Ik heb met kleuters gesproken die eerlijk zeggen dat de school leuk is maar dat ze veel te hard moeten werken. (echt waar ze zijn vijf jaar oud). Het ligt ook aan het kleuteronderwijs zoals dat gemoderniseerd werd met de komst van 'groep 1" i.p.v. kleuterschool.
Voordat het leren klassikaal en gestructureerd wordt zou er meer speelruimte moeten zijn. Met zes a zeven jaar begint een kind aan een nieuwe fase in de ontwikkeling die weer nieuwe mogelijkheden bied, ze hebben leiding en structuur nodig om zich te ontwikkelen. Strak en planmatig werken onder leiding en toeziend oog van volwassenen is nodig om te kunnen leren dat ervaren de kinderen als veilig dus als prettige houvast. Op weg naar 12 jaar kun je hen steeds meer speelruimte gunnen om de zelfstandigheid die van hen op de middelbare school wordt verwacht te stimuleren.