Ik ben 18 en wil stoppen met school en wil examencomissie gaan doen, is dit mogelijk en hoe moet ik te werk gaan?

Ik zit nu in het 4e en ben pas 18 geworden, wil graag stoppen en examencomissie gaan doen, is dit mogelijk en hoe moet ik hier mee beginnen, wil ook graag weg van huis om op me zelf te gaan leven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Wat wil je doen examencommissie wat is dat dan en waarvoor?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk weer Vlaanderen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En jawel: http://www.ond.vlaanderen.be/secundair/examencommissie/index.htm

Het beste antwoord

Zodra je 18 jaar bent, volwassen volgens de wet, kun je de deur uit en op jezelf gaan wonen.
Het punt is natuurlijk dat je daar geld voor nodig hebt, een huis/ flat/ verdieping/ studio/ kamer wat je ook kiest, het kost allemaal geld... afhankelijk van wat je kiest HOEVEEL geld.
Als je op jezelf wilt leven moet je een inkomen hebben, een toelage of uit werk of rente van kapitaal, maar wel een zekere stroom van geld om jouw rekeningen te blijven betalen...

Je schrijft "graag stoppen en examencomissie gaan doen," dat is niet helemaal duidelijk... examencommissie doen... dit zou kunnen betekenen dat je voortijdig examen doet en dus op die manier een diploma haalt. [Dat zou een goed idee zijn, je hebt echt je diploma nodig!!]

Als je het een en ander op een rijtje zet, te verwachten rekeningen in een eigen 'flat' huur, gas&licht&water, voedsel, telefoon, tv, pc ..... en niet te vergeten verzekeringen en belastingen bijvoorbeeld. Dit aan de ene kant en aan de andere kant "je inkomen" geen idee wat je daar aan wilt doen...: werk zoeken, genoeg geld om een eigen onderdak te betalen... moeilijk hoor.
Het leven is heel erg duur, wat ik je aanraad is alles op een rijtje te zetten [ blocnote: links alles wat je moet betalen en rechts alles wat er aan geld binnenkomt, als het bedrag van de te betalen rekeningen -links- groter is dan de inkomsten -rechts- wordt het moeilijk...] het niet onmogelijk, je kunt tenslotte ook 2 banen nemen, schoonmaakwerk of een krantenwijk erbij bijvoorbeeld, doen ze in de U.S.A. allemaal soms zelfs 3 banen om rond te komen... dit is serieus, ga voor jezelf na hoe het financiële plaatje is/wordt en denk er nog maar eens stevig over na, het is moeilijk ja, maar niet onmogelijk...

Toegevoegd na 3 uur:
Het diploma haalbaar bij de Vlaamse "Examencommissie" is vergelijkbaar met het Nederlandse "Staatsexamen".

http://www.ond.vlaanderen.be/secundair/examencommissie/index.htm
http://www.cve.nl/item/staatsexamens_voortgezet_onderwijs

Toegevoegd na 3 uur:
Kijk op de link.
Alleen examens, geen lessen/cursussen, inschrijven via online platform, kosten €30 PER STUDIERICHTING...

"Om toegang tot het EC-platform te krijgen, moet je eerst naar een infosessie komen.
Vooraf inschrijven voor de infosessie is verplicht:.
Inschrijven voor een infosessie. Vergeet zeker je identiteitskaart niet, anders kan je niet geregistreerd worden. Breng ook je inschrijvingsbevestiging mee naar de infosessie."

Dit is dus wel per examen €30 [veel geld, misschien eerst sparen].
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Top antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.ond.vlaanderen.be/secundair/examencommissie/index.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle: bedankt voor de link.