Zijn er HBO opleidingen richting economie zonder wiskunde?

Ik zit momenteel in het 4e van de Theoretische leerweg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben niet zo bekend met de huidige leervormen, maar staat theoretische leerweg voor VMBO-T? Iets wat overeenkomt met MAVO en waarvoor je dus eerst nog een MBO of HAVO opleiding nodig hebt om op het HBO te komen. Misschien is dat ook je idee, of misschien zit ik er naast. Als je nu moeite hebt met wiskunde zal dat op HAVO-niveau helemaal zwaar vallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt mij dat een econoom zonder rekenvaardigheden net zo waardevol is als een auto zonder motor: je kunt het wel in je garage zetten, maar bruikbaar is het niet en uiteindelijk kun je beter kijken of je er geen andere toepassing voor kan vinden.

Antwoorden (2)

Nee. bij economie hoort veel rekenwerk. Ook het berekenen van flexibele kosten bijvoorbeeld. En daar heb je echt wiskunde voor nodig
10 jaar geleden
Wat je niet nodig hebt, is de wiskunde van het type met het berekenen van omtrekken en oppervlakten van allerlei meetkundige vormen.

Wat je zeker goed moet kunnen, is rekenen. Niet alleen in verband met allerlei berekeningen rond het berekenen van een kostprijs maar ook voor het analyseren van resultaten in allerlei deelresultaten. Je moet inzicht hebben in de manier waarop je vragen rekenkundig moet oplossen en dat in de praktijk kunnen uitvoeren. Een rekenmachine is natuurlijk toegestaan.

Verder is in het hbo een vak als financiële rekenkunde van belang, waarin je berekeningen moet maken rond contante waarden, eindwaarden, annuïteiten e.d.
('Als ik aan het begin van het jaar euro 100.- op de bank zet, en ik doe dat 10 jaar lang op hetzelfde moment, de rente is en blijft 4%, hoeveel euro heb ik dan aan het eind van jaar 10'? Natuurlijk zijn er moeilijkere, waarbij in de loop van de jaren ook nog het rentepercentage verandert.)

Ook lineair programmeren komt aan bod. En berekeningen waaruit moet blijken of je beter een nieuwe machine kunt aanschaffen of doorgaan op een oude. Eigenlijk is het een vorm van rekenen waarbij elementen uit de wiskunde en wiskundige symbolen worden toegepast. Ik vond het destijds in ieder geval veel interessanter en zeker begrijpelijker dan de abstracte wiskunde van de middelbare school.

Een element uit de wiskunde dat zeker terugkomt in het hbo is kansrekenen en statistiek.

Mijn antwoord in samenvatting:
"Delen" van de wiskunde van de middelbare school komen terug maar op een manier dat je ziet wat je ermee kunt doen en wat je er dus aan hebt; wiskunde in de financieel-administratieve en economische praktijk.

Toegevoegd na 57 seconden:
Het vak waarin die zaken aan bod komen hoeft geen 'wiskunde' te heten, terwijl het wel praktische toepassing van een deel van de wiskunde is.
Computoon