Hoeveel uur les aan een gesloten zonder pauze mag de middelbare school geven per dag?

Deze vraag ook al gesteld aan onderwijsinspectie. Ze geven aan dat de school daarvoor verantwoordelijk is. De school zegt dat ze daar niks aan kunnen veranderen. Mijn kind heeft nu op een dag 5 lesuren achter elkaar.
( voorheen was dat 8 lesuren achter elkaar, de school heeft dat nu naar 5 lesuren teruggebracht). Dat is in mijn ogen nog te veel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (2)

Zonder pauzes 5 uur achter elkaar?! Lijkt me heel vreemd voor een middelbare school, aangezien er minimaal om de twee uur een pauze hoort te zijn.
Een kind kan zijn/haar aandacht voor maximaal 20 minuten vol bij de les houden, daarna wordt deze al minder.

De school bepaalt inderdaad hoe het lesrooster en de pauzetijden eruit zien. Een pauze is een onderbreking van de dag, zodat een leerling even een frisse neus kan halen en zich kan voorbereiden op een nieuwe les.
Een leerling mag zich niet aan één stuk bezig houden met leren.

Het lijkt me dat de onderwijsinspectie hier ook wel wat aan zou moeten doen, anders zou u eventueel contact op kunnen nemen met het hoofd van de school.
Of ze zouden het kunnen toestaan dat het kind onder de les even wat mag eten of drinken en een frisse neus mag halen.
Als dit niet werkt kunt u er altijd over klagen met meerdere ouders en er werk van maken lijkt mij, zo'n lange schooldag zonder een onderbreking is ook niet goed voor uw kind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5 lesuren is 5 maal 50 minuten doorgaans, een werknemer (leraar) mag maximaal 5 en een half uur achter elkaar werken en moet dan een pauze van minimaal 30 minuten aaneengesloten hebben. Als leerlingen langer of vaker pauze krijgen, dan duurt de schooldag ook langer, wat voor de meeste leerlingen niet prettig is, omdat er ook gesport moet kunnen worden en tijd voor vrije tijd, naast het huiswerk.
De school mag bepalen hoeveel en hoelang de pauzes zijn en zullen hiermee dus rekening houden met de leraren, waar wel een wettelijke pauzeregeling voor is. Het enige dat de school kan doen besluiten meer pauzes te geven, is om het aantal ziektemeldingen te verminderen en/of de prestaties van leerlingen en daarmee school te verbeteren. Als daar op de school van jouw kind geen slechte resultaten door worden geboekt, dan zal de school dus geen veranderingen aan de pauzetijden te hoeven aanbrengen. Een school moet voldoen aan een aantal lesuren per jaar, hoelang de schooldag duurt mogen zij daarbij zelf bepalen. Als jouw kind hier problemen van ondervindt, probeer dan met andere ouders samen de school een ander pauzeschema af te dwingen. Alleen sta je hier niet sterk in, de school doet niets wat niet mag in dit opzicht.