Wat is het verschil tussen de opleidingen accountancy en bedrijfseconomie?

En wat kan je hiermee worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (2)

Accountancy is boekhouding. Oftewel hoe zorg je ervoor dat alle binnenkomende gelden en uitgaven goed en juist geregistreerd worden volgens de geldende regels.

Economie is veel breder waarbij gekeken wordt naar de waarde van geld, de samenhang van macro en micro economie en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de toevoeging dat accountancy ook is het DOOR DE KLANT geboekte werk te controleren. Dit wordt uitgevoerd door de register accountant (RA), het 'boekhouden' is meer voor een accountant-administratieconsulent (AA).
De titel RA krijg je middels de universitaire opleiding en de titel AA middels een HBO + Post-HBO opleiding.
Bedrijfseconomie is de wetenschap die de handel in goederen en diensten door ondernemingen en de financiële kant van de onderneming bestudeert. Een bedrijfseconoom kan dus dingen bedenken om een bedrijf meer winst te laten maken.
Een accountant (dat kun je worden met de opleiding accountancy) is iemand die beroepsmatig jaarrekeningen controleert, jaarrekeningen opmaakt of financiële administraties voert. Een accountant heeft ook vaak een adviserende rol. Bij accountancy is de basis de boekhouding (financiële administratie) van een bedrijf. Bij bedrijfseconomie is meer aandacht voor de bedrijfsstrategie. Bijvoorbeeld:Hoe kan ik het bedrijf het best organiseren om een zo goed mogelijk resultaat te maken". Naar mijn mening is bedrijfseconomie een wat bredere studie.