Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik ontslag nemen en op dezelfde werkdag niet komen?

ik werk al bijna twee maanden, maar ik kan werk en school niet combineren. Ik wil dus ontslag nemen, maar vandaag moet ik werken. als ik dat voor de dienst doe, hoef ik dan vandaag niet meer te werken?
ik heb nu dus proeftijd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat mag ja , als je echt in je proeftijd zit volgens je contract. Alleen erg netjes is het niet. Er wordt vandaag op je gerekend op het werk. Netter zou zijn om vandaag te gaan werken en dan ontslag te nemen. Dan heb je ook nog een dag extra geld. Plus dat als een eventuele nieuwe werkgever gaat informeren bij je oude werkgever (en dat mag), je slecht voor de dag komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, klopt hij/zij mag per direct opstappen als hij/zij dat wil en hoeft dus niet te gaan werken. Maar hoeft ook niet aan een nieuwe werkgever door te geven dat hij/zij hier een blauwe maandag heeft gewerkt, dus dat probleem is te voorkomen.
Je schrijft dat je in de proeftijd zit. In dat geval kun je inderdaad elk ogenblik weg. Netjes is het natuurlijk om dit eerst aan te kondigen. Bijvoorbeeld 's ochtends komen, aankondigen en dan de laatste dag werken. "Zo maar plotseling wegblijven" wordt nergens gewaardeerd, dat zou je zelf ook niet waarderen als je werkgever was.

Overigens kan een proeftijd van 2 maanden bij een contract voor bepaalde tijd -ik neem aan dat je dit hebt- alleen maar voorkomen als dit in de CAO staat. Standaard mag de proeftijd bij een contract voor bepaalde tijd namelijk niet langer dan een maand zijn.

Toegevoegd na 16 minuten:
En om mijn antwoord helemaal af te maken:
Stel dat je én een contract hebt voor bepaalde tijd hebt én er geen CAO van toepassing is waarin staat dat de proeftijd 2 maanden mag zijn: