Waarom telt een cijfer op een proefwerk negen keer mee?

Mijn dochter heeft een proefwerk gemaakt. Dit cijfer telt negen keer mee. Voor mijn gevoel is dat heel zwaar en bijna onmogelijk op te halen als je een onvoldoende scoort. Ik heb al geprobeerd contact te krijgen met de betreffende leraar maar die vind het niet nodig mij uitleg te geven. Heeft iemand enig idee wat de reden kan zijn? Ik begrijp het echt niet en sta op het punt de directie om uitleg te vragen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

i bedoelt waarschijnlijk dat het proefwerk gelijk staat aan 9 schriftelijke overhoringen (so's). dat een proefwerk veel zwaarder telt is natuurlijk helemaal niet gek, omdat een proefwerk over veel meer stof gaat. wellicht gaat het proefwerk over de stof, die ook al in 9 so's is afgetoetst. dan klopt de berekening van de docent wel.

bovendien, qua ophalen, er komen nog meer proefwerken dit trimester. een rapportcijfer wordt nooit berekend op grond van slechts 1 proefwerk en een aantal so's.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het ligt eraan hoe vaak een SO telt als deze 1-2 x meetelt is het raar om een proefwerk 9 x te laten tellen, maar telt een SO 4-5 x mee is het niet zo raar. Het ligt ook aan het vak en leerjaar van uw dochter, voor in de eerste is het raar maar voor in de vierde niet. Als laatste kan het ook liggen aan het vak als het bijvoorbeeld Nederlands, wiskunde of Engels is, is het niet raar bij vakken als bio en geschiedenis wel.
Maar het is zeker vreemd dat de leraar geen uitleg wil geven, daar kunt u sowieso voor naar de directie gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
elke toets heeft zijn eigen weging. waarschijnlijk tellen de andere toetsen ook wat meer mee. dus bijvoorbeeld 4x i.p.v. 1x deze telt wat zwaarder dus 9x maar het is wel heel vreemd dat de docent je vraag niet wil beantwoorden. dat hoort een docent gewoon te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heey, ik denk dat uw dochter in de examenklassen zit. Vaak moet je dan toetsen maken die some wel 15keer meetellen. Dat is heel normaal waarom weet ik niet maar als u het heel graag wilt weten en de leraar wilt het niet uitleggen kan u het best naar de directeur gaan. Het kan ook zijn dat de leraar niet eens die toets zo zwaar mocht meetellen. Als de directeur daar achter komt word dat denk ik wel meteen recht gezet. Een lerares had ooit gezegd dat een toets 6keer meetelde maar dat mag niet in de 2e. Uiteindelijk telde die dusbmaar 4keer mee !!
Het kan dus ook gedreig zijn.
Groetjes pinda

Toegevoegd na 2 minuten:
Onmogelijk om het op te halen is niet zo. Je kan per vak wel meer dan 22 cijfers krijgen