Mag een leerkracht middelbaar punten aftrekken voor fouten zoals bv: "je hebt er 8 van de 10 juist en 2 dus fout dus 8-2=6, je hebt een 6" Kan dit ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (6)

Dit kan, elke leraar mag zelf een berekening voor de cijfers maken, alleen is deze berekening een beetje onlogisch..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Dat klopt volgens mij helemaal, maar 2 punten aftrek voor elke fout is wel heel drastisch! Waarschijnijk zal deze docent na verloop van tijd door zijn collega's worden aangesproken op zijn vreemde methode van berekenen van cijfers voor zijn leerlingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of het heel drastisch is, heeft ook te maken met of hij/zij moeilijke of vrij makkelijke vragen/opdrachten in de toets heeft gestopt, als het een tussentoetsje is met maar heel makkelijke opdrachten of een heel klein aantal te leren woorden, dan is 2 punten aftrek per fout antwoord helemaal niet onredelijk.
Antoni
10 jaar geleden
Dat klopt in theorie, Fynnya, maar zo'n eenvoudige toetsen lijken mij zeldzaam en ze zijn, naar mijn idee, niet zo nuttig.
Waar schijnlijk gebruikt ze niet die berekening want dat zou betekenen dat als je 3 fout heb je een 7-3= 4 waarschijnlijk doet ze 1 fout 1.5 punt. En die nomering ligt aan het niveau wat je doet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat kan niet, je heb 80% goed, dus op een schaal van 1 tot 10, heb je een 8.
De bereken wijze slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het staat nergens vastgelegd dat het cijfer op gelijke schaal met het percentage goede antwoorden moet zijn hoor, dat mag de leraar gewoon zelf beslissen. Een leraar mag best besluiten om bij 80% een 6 te geven, of 80% juist een 9 te laten zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat gewoon over het vak Frans in het middelbaar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij kregen op de middelbare school bij Frans ook wel eens multiple choice vragen, dat is niet heel erg ongebruikelijk volgens mij.
ja natuurlijk kan dat ,niet elke vraag hoeft even zwaar gewogen te worden, hij kan zelfs zeggen je hebt 2 vragen fout en dus heb je een 2
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit kan gewoon. De leraar kan ervoor kiezen op verschillende manieren iets te beoordelen. Bepaalde vragen die zwaarder wegen, of gewoon een meer generale kijk naar hoe je de vragen beantwoord hebt. Wanneer je gewoon met korte zinnen een vraag beperkt maar juist beantwoord, kan dit antwoord minder zwaar gewogen worden dan een antwoord waarin alles uitgelegd wordt.

Kortom, ja het kan, het is afhankelijk van hoe de leraar de boel normeert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij multiple choice kan de leraar ook kiezen voor een extra zware norm, naast de gokkans. Stel dat het over stof gaat die volgens de leraar gewoon bijna voor 100% beheerst moet worden. Dan kun je ervoor kiezen om hooguit 2 fouten van de 40 vragen toe te staan. Overigens, de gokkans komt pas na het vaststellen van die norm, zodat je zeker weet dat er een voldoende behaald is op basis van kennis en niet deels gokken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het gaat gewoon over testen van frans, grammatica enz...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antwoord blijft hetzelfde. De leraar mag elke normering toepassen die hij geschikt acht. Het enige wat je zou kunnen doen als het oneerlijk is, is door bij andere leraren Frans te checken of zij dat ook doen bij een vergelijkbare klas. Maar zelfs dan heb je weinig keus. Ik heb wel eens een leraar gehad die een boekverslag dat gecontroleerd was door een oom van een medeleerling, die recensent van de van de Volkskrant was, afwees. Na een telefoontje van die oom, werd het uiteindelijk toch goedgekeurd. Diezelfde leraar wees een verslag af dat door een collega die een andere klas onder zijn hoede had (die in hetzelfde jaar als wij zaten) met een 7 beoordeeld werd. Wij konden daar niets tegen doen. In de eerste plaats konden we niet toegeven dat we het hadden laten overschrijven door iemand uit die andere klas. Maar toen dat geregeld was, is daar verder ook niets meer mee gedaan. Maar dit zijn dus vrij extreme voorbeelden, waar we dus nog steeds weinig te zeggen hadden.
In jouw geval gaat het om een norm die volgens jou te zwaar is. Daar is niets vreemds aan, zoals ik in mijn eerdere reacties al aangaf.
Bij multiple choice is dit een mogelijke score berekening. Dit voorkomt 25% goed door gokken. Niet invullen is 0 punten, fout invullen is 1 punt in mindering, goed invullen is 1 punt plus. Ik heb deze wel eens op examens (overigens geen middelbare school) langs zien komen.