Wat is het verschil tussen SPH en MWD?

SPH = sociaal pedagogisch hulpverlening
MWD = Maatschappelijk werk en dienstverlening.

Kan iemand mij een duidelijk verschil geven tussen deze twee opleidingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Maatschappelijk werkers en Sociaal Pedagogische Hulpverleners richten zich op dezelfde groepen mensen. Ze verrichten echter verschillende taken, vanuit een andere missie.

Overlap en onderscheid
MWD'ers ondersteunen cliënten in het maximaal zelfstandig functioneren. Soms is die zelfstandigheid (tijdelijk) aangetast door psychische problemen, of door financiële, sociaaleconomische of juridische omstandigheden.
De maatschappelijk werker helpt de cliënt zijn zelfstandigheid zoveel mogelijk terug te krijgen. Hij boort daarbij sociale hulpbronnen van de cliënt aan.

Sociaal Pedagogisch Hulpverleners daarentegen werken veel met cliënten die of nog geen zelfstandigheid verworven hebben (jongeren), of hun zelfstandigheid blijvend verloren hebben (ouderen). Of voor cliënten die niet tot volledige zelfstandigheid kunnen komen (mensen met een verstandelijke beperking). Het gaat in die situaties onder andere om (her)opvoeding, hulp bij behoud en ontwikkelen van vaardigheden en verzorging, zinvolle dagbesteding, etc.

Functie
Werkt de MWD-er vaak aan het herstel van zelfstandigheid bij de cliënt, de SPH'er heeft vaak een vormende en ontwikkelingsgerichte functie. Door dit verschil werken SPH'ers vaker in situaties waarin langdurig en meer nabij contact is met de cliënt dan MWD'ers. De cliënten van een MWD'er wonen
immers vaker (nog) zelfstandig.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wauw! bedank, dit maakt het voor mij al een stuk makkelijker om een keuze te kunnen maken :)