Waar komt het gebruik vandaan om (basis)scholen woensdagmiddag te sluiten?

Wat voor geschiedenis zit hier achter? Hoe is dit ontstaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (2)

De precieze geschiedenis weet ik niet, maar dit vond ik wel op internet:

Veel basisscholen in Nederland en Vlaanderen zijn op woensdagnamiddag gesloten, wat de basisschoolkinderen halverwege de week een halve dag extra ontspanning geeft. In Vlaanderen hebben ook de leerlingen van het secundair onderwijs doorgaans de woensdagmiddag vrij. Alleen in de topsportscholen wordt deze tijd gebruikt voor extra training. In Nederland verschilt dat per school en per klas.

De kinderen kunnen dan spelen, of een sport beoefenen. Tot het einde van de jaren '80, een tijd waarin er in Nederland en Vlaanderen nog geen commerciële televisie bestond, werden er op woensdagmiddagen extra veel kinderprogramma's uitgezonden

Gr. Maarten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fremar
10 jaar geleden
Weet alleen dat het in mijn tijd eerst in België toch,het de donderdagnamiddag was dat we vrij waren,dit is toen veranderd naar de woensdag (is zo rond de jaren 1960 veranderd.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké sorry Bobdwee, misschien weet iemand anders het dan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar Bobdwee is het argument 'halverwege de week een halve dag extra ontspanning geeft.' niet gewoon meer dan genoeg? Vroeger moesten ze ook op zaterdagochtend naar school, dan is het helemaal mooi verdeeld: 2 hele 1 halve dag 2 hele 1 halve dag en dan een hele dag vrij. Ik denk werkelijk dat er geen ander antwoord is. Er wordt nu nog steeds vastgesteld hoeveel uur een kind naar school moet en nu zijn er dus ook continuroosters met elke dag evenveel uren als je je maar aan dat totaal houdt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, wat moet je daarover schrijven ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Want wat zoekt u (Bobdwee) dan precies voor extra informatie?
Op woensdagmiddag hadden de jongens vanaf klas 4 handenarbeid en de meisjes handwerken. Omdat deze vakken op de lagere school buiten gebruik zijn geraakt heeft iedereen vrij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, ik ken niemand die dat had, dat was waarschijnlijk een feature van jouw school!