Welke vakken volgen aankomend medici om te leren omgaan met "moeilijke" patiënten?

Huisartsen en specialisten krijgen te maken met "moeilijke" patiënten. Hiermee bedoel ik niet dat deze patiënten ingewikkelde kwalen hebben, maar dat ze heel erg overtuigd zijn van hun eigen gelijk, en dat ze van de arts eigenlijk alleen maar een bevestiging willen horen van de juistheid van hun overtuiging. Daarbij is die overtuiging "heilig": ook al kan de arts met zijn bredere kennis onomstotelijk aantonen dat de patiënt het mis heeft, het is vrijwel onmogelijk om die patiënt van zijn overtuiging af te brengen.

(Gelukkig is de meerderheid van de patiënten niet zo oogklepperig, maar als arts krijg je nu eenmaal met zulke mensen te maken, ook al vormen ze een minderheid.)

Welke vakken volgen aankomend medici (studenten dus) om te leren omgaan met dergelijke patiënten?

Toegevoegd na 12 minuten:

En, voor zover van toepassing: welke vakken vormen een verplicht onderdeel van het curriculum, en welke vakken kun je er optioneel bijnemen om nóg beter op zulke patiënten te kunnen inspelen?

Picture for question
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

tijdens de opleiding wordt het vak sociale vaardigheden gegeven (sova). er wordt bij dit vak ook geoefend met acteurs. op die manier kan realistisch geoefend worden met tal van moeilijke gesprekken, zoals slecht nieuws gesprekken en gesprekken zoals u ze hier beschrijft.
AlphaLimaSierra