Mag ik 12% FOR aanwenden voor banksparen?

Hallo,
Ik ben sinds dit jaar zzp'er en wil graag een pensioenvoorziening afsluiten. Daarnaast vind ik het gunstig als ik mijn winst kan verlagen door deze voorziening. Nu weet ik dat er een fiscale oudedagsreserve bestaat, waardoor het toegestaan is om 12% van de winst te reserveren. Mag ik dan 12% van mijn winst op een bankspaarrekening storten en de inleg aftrekken?
Op verschillende sites lees ik namelijk dat je alleen mag banksparen als je een pensioengat hebt. Dit heb ik berekend op de site van de belastingdienst, maar die gaan uit van vorig jaar. En toen was ik nog in loondienst en heb ik automatisch pensioen opgebouwd.
Moet ik nu tot 2013 wachten zodat ik een pensioengat heb wat ik door middel van banksparen kan opvullen, of kan ik de 12% FOR hiervoor aanwenden en dit jaar al gaan banksparen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Bedenk dat als u voor de for reserveert , dat u bij het voortijdig ( voor de pensioen leeftijd ) beëindigen van het bedrijf over de gereserveerde for belasting moet afdragen. Dit zal ook na de pensioenleeftijd het geval zijn maar dan tegen een lager tarief. Overleg met uw boekhouder of belastingdeskundige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat kan (zeer waarschijnlijk) niet.

De FOR en de lijfrenteaftrek zijn twee verschillende fiscale instrumenten. Bij de lijfrenteaftrek geldt dat als uw bankspaarproduct aan de eisen voldoet, dat deze in Box 1 valt en niet in box 3. Dat betekent dat er geen vermogensrendementsheffing is. Bij de FOR is hiervan geen sprake. Hoewel de FOR niet vereist dat u het geld daadwerkelijk apart zet, betekent het dat als u dat wel doet, dat dit vermogen in box 3 valt.

Het bankspaarproduct dat u wilt afsluiten voor het gebruik van uw jaarruimte is dus niet geschikt voor stortingen die buiten de jaarruimte vallen.

Twee verdere opmerkingen:
* U kan controleren of u wellicht uit eerdere jaren een zogenaamde reserveringsruimte heeft. Wellicht heeft u in eerdere jaren uw jaarruimte (ondanks uw verplichte pensioenbetalingen) niet geheel gebruikt. U mag tot 7 jaar teruggaan.
* U kan er nog steeds voor kiezen om gebruik te maken van de FOR. U kan er dan voor kiezen om het geld op een andere manier te sparen, maar dat hoeft niet. Of het uiteindelijk verstandig en voordelig is hangt af van vele factoren. U zal hier over spreken met een pensioenadviseur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Noot: per abuis heb ik in de eerste regel (zeer waarschijnlijk) laten staan. Deze mag u wegdenken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij noot 2 wil ik nog opmerken: het gebruik van de FOR in 2012 heeft invloed op de jaarruimte in 2013. Door in dit jaar de FOR aan te wenden is uw jaarruimte in 2013 dus kleiner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over de toevoegingen aan, dus ook de FOR zelf, heb je als ondernemer geen belasting betaald. Die is uitgesteld.

Over stortingen voor pensioen kun je in beginsel ook belastingaftrek krijgen,maar dan moet wel blijken dat die storting uit vrije middelen komt.

Anders zou je dubbele belastingaftrek krijgen en dat is de bedoeling niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja een opgebouwde FOR mag je wel gebruiken voor banksparen.

Als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting kun je een fiscale oudedagsreserve (FOR) opbouwen. Je moet dan wel voldoen aan het urencriterium en voldoende vermogen hebben. Elk jaar dat je aan deze voorwaarden voldoet, kun je 12% van de winst (maximaal € 9542 in 2012) toevoegen aan de FOR. Dit bedrag kan nog lager worden, als je al op een andere manier premie hebt betaald voor je oude dag. Als je in een jaar een bedrag aan de FOR toevoegt, betaal je over dat deel geen inkomstenbelasting. Je bouwt zo een reserve op die je kunt gebruiken voor je oude dag. Let wel op: als je binnen je onderneming een FOR opbouwt, zit die nog niet in een lijfrentevoorziening.

FOR opbouwen is stap 1, de reserve onderbrengen bij bijvoorbeeld een bank of verzekeraar is stap 2. Als je deze laatste stap nooit uitvoert, heb je kans dat je veel inkomstenbelasting betaalt als je stopt met de onderneming. Dit komt doordat je de totale oudedagsreserve in het jaar dat je stopt bij je winst moet optellen. Dit wordt ook wel het vrijvallen van de FOR genoemd.

Het omzetten van de FOR in een lijfrentevoorziening kun je doen door te banksparen. Je kunt je oudedagsreserve ook bij een verzekeringsmaatschappij storten. Je gebruikt je oudedagsreserve dan voor het betalen van lijfrentepremie. Betaal je de premie vóór 1 juli? Dan kun je deze aftrekken van de inkomstenbelasting van het vorige kalenderjaar. Je gaat pas belasting betalen als de lijfrente uitkeert. Bijvoorbeeld als je 65 wordt. In dat jaar wordt de lijfrente bij je inkomen opgeteld.

Je hoeft dus niet te wachten totdat je een pensioengat hebt. Heb je wel een pensioengat? Dan kun je gebruik maken van extra voorzieningen zoals de jaar- en reserveringsruimte.

Met vriendelijke groet,

Ruud
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste Ruud (of collega) Dit antwoord is drie jaar oud maar het geldt nog steeds? Dus als ik nu voor 1 juli mijn FOR omzet in een lijfrente (bijv. zzp pensioen) kan ik dat nog bij 2015 aftrekken? Ik kan het op de site van de belastingdienst niet vinden, alleen voor de stakingswinst, maar mijn bedrijf blijft gewoon bestaan. Dank, vriendelijke groet, Barbra