Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik 12% FOR aanwenden voor banksparen?

Hallo,
Ik ben sinds dit jaar zzp'er en wil graag een pensioenvoorziening afsluiten. Daarnaast vind ik het gunstig als ik mijn winst kan verlagen door deze voorziening. Nu weet ik dat er een fiscale oudedagsreserve bestaat, waardoor het toegestaan is om 12% van de winst te reserveren. Mag ik dan 12% van mijn winst op een bankspaarrekening storten en de inleg aftrekken?
Op verschillende sites lees ik namelijk dat je alleen mag banksparen als je een pensioengat hebt. Dit heb ik berekend op de site van de belastingdienst, maar die gaan uit van vorig jaar. En toen was ik nog in loondienst en heb ik automatisch pensioen opgebouwd.
Moet ik nu tot 2013 wachten zodat ik een pensioengat heb wat ik door middel van banksparen kan opvullen, of kan ik de 12% FOR hiervoor aanwenden en dit jaar al gaan banksparen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
870

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Bedenk dat als u voor de for reserveert , dat u bij het voortijdig ( voor de pensioen leeftijd ) beëindigen van het bedrijf over de gereserveerde for belasting moet afdragen. Dit zal ook na de pensioenleeftijd het geval zijn maar dan tegen een lager tarief. Overleg met uw boekhouder of belastingdeskundige.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat kan (zeer waarschijnlijk) niet.

De FOR en de lijfrenteaftrek zijn twee verschillende fiscale instrumenten. Bij de lijfrenteaftrek geldt dat als uw bankspaarproduct aan de eisen voldoet, dat deze in Box 1 valt en niet in box 3. Dat betekent dat er geen vermogensrendementsheffing is. Bij de FOR is hiervan geen sprake. Hoewel de FOR niet vereist dat u het geld daadwerkelijk apart zet, betekent het dat als u dat wel doet, dat dit vermogen in box 3 valt.