Ben ik tot mijn 23ste leerplichtig?

Ik ben nu 20 jaar. Op mijn 18de was ik gestopt met mijn opleiding commercieel medewerker mbo. Laatst heb ik een brief gekregen van de gemeente dat ze mij willen helpen om weer terug naar school te gaan. Nu is het mij niet duidelijk of ik nou nog leerplichtig ben of niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Je bent tot je 18e leerplichtig

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je je havo vwo of mbo diploma hebt behaald, ben je leerplichtig tot je zestiende.
anders ben je leerplichtig tot je 18 bent of. je je diploma alsnnog haalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al moet je toevoeging MBO 2 zijn en ben je ook vrijgesteld van leerplicht als je de praktijkschool met diploma of getuigschrift hebt afgerond, van mij toch een plus.
Antoni
10 jaar geleden
... maar er is toch (wel) nieuw beleid waardoor jongeren (tot 21 jaar, meen ik) geen uitkering meer mogen krijgen? Ze moeten òf naar school, òf werken, dat was de nieuwe maatregel, dacht ik. Misschien is de brief die de vraagsteller noemt, een deel van de uitvoering van die maatregel? Wie weet de precieze details?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.ipsz.nl/pagina/8543/jongeren-van-18-t-m-27-jaar
Antoni
10 jaar geleden
Thijsdh, dank je wel! De tekst op die website maakt veel duidelijk!
Nee. Je bent leerplichtig tot je 16e. Daarna heb je de kwalificatieplicht, die duurt tot je 18e of tot je een startkwalificatie hebt behaald. Je moet tot je 18e dus onderwijs volgen om een startkwalificatie te behalen (havo, vwo of mbo2 diploma). Verschil met de leerplicht is dat je niet per se hele dagen naar school hoeft, maar dat je er ook voor mag kiezen om werken en leren te combineren, bijvoorbeeld op het MBO. In uitzonderingsgevallen kun je voor zowel de leerplicht als de kwalificatieplicht een vrijstelling krijgen, maar dat is uiteraard niet het uitgangspunt.

Er is wel een onderzoek gaande om de kwalificatieplicht te verlengen tot 23 jaar. Dat is echter (nog) niet zo, en heeft ook allerlei juridische consequenties: het gaat immers om voor de wet volwassen mensen. Daarom moet dit eerst goed uitgezocht worden voordat het eventueel ingevoerd kan worden.

Naast de leer- en kwalificatieplicht heb je ook nog de werkleerplicht. Dat is beleid dat zich vooral richt op jongeren onder de 27 die een beroep doen op de WWB (Bijstand). In principe kom je tot je 27e niet in aanmerking voor een uitkering als je nog dagonderwijs kunt volgen waarbij je recht zou hebben op studiefinanciering. De overheid wil zoveel mogelijk voorkomen dat jongeren in een uitkering terecht komen, en wil daarom stimuleren dat jongeren óf werken, óf onderwijs volgen. Gemeentes geven hier tot op zekere hoogte wel hun eigen invulling aan, zo zijn er gemeentes die alleen jongeren die nog geen startkwalificatie hebben, dwingen om naar school te gaan en hen dus geen uitkering meer toekennen, of gemeentes die jongeren die geen recht meer hebben op studiefinanciering wel dwingen tot studeren, maar dan met behoud van uitkering. Ook zijn er gemeentes die proberen om pro-actief jongeren te begeleiden die géén uitkering hebben of aanvragen, maar die mogelijk kwetsbaar zijn doordat ze geen startkwalificatie hebben. Die bieden ze begeleiding aan om zoveel mogelijk te voorkómen dat ze op een later tijdstip een beroep zullen doen op een uitkering.