Dit is wat de Kamer van Koophandel daarover heeft te melden.

Hoe richt u een stichting op?

U richt een stichting op met een akte van de notaris. Hierin verklaart u dat u de stichting in het leven roept en bepaalt u de statuten. U kunt een stichting alleen oprichten (ook via uw testament) of samen met anderen. Ook een rechtspersoon (zoals een bv) kan een stichting oprichten. In de statuten staan onder meer:
* de naam van de stichting, met het woord 'stichting' als deel van de naam;
*het doel van de stichting;
*hoe bestuurders benoemd en ontslagen worden;
*de vestigingsplaats van de stichting;
*waar het geld naartoe gaat als de stichting wordt opgeheven.

Meestal staan er ook regels over de organisatie in de statuten. Als u de statuten wilt wijzigen, dan heeft u ook een akte van de notaris nodig. U moet uw stichting inschrijven in het Handelsregister van de KvK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stichting heeft een vermogen en een doel dat zij met dat vermogen wil bereiken. Stap 1 is om de naam en het doel te formuleren. Wat gaat jouw stichting doen en hoe komt zij aan geld? En hoe wordt beslist hoe dat geld weer wordt besteed?

Als de stichting subsidies wil krijgen, is het handig om bij de subsidiegever te vragen of er voorwaarden zijn gesteld aan de subsidie die in de statuten moeten uitgewerkt.

In de statuten van de stichting staan de regels waar de stichting zich aan moet houden bij het bereiken van haar doel.

Je vindt daarin het antwoord op de vraag wie de bestuurders van de stichting zijn, hoe een bestuurder wordt benoemd en ontslagen.

In de statuten staat ook hoe de stichting wordt vertegenwoordigd: ieder lid van het bestuur kan de stichting in z'n eentje verbinden? Of is het beter als er op contracten die de stichting aangaat de handtekeningen van twee bestuurders staan?

De stichting moet een boekhouding bijhouden. In de statuten staat hoe die jaarlijks wordt goedgekeurd en vastgesteld.

Als de stichting niet meer nodig is, kun je hem opruimen door de stichting te ontbinden. In de statuten staat wat er daarna met het geld van de stichting gebeurt.

Als je een naam en een doel van jouw stichting hebt bedacht en weet welke personen bestuurders worden, ga je naar de notaris. Die helpt je om de plannen te verwoorden in statuten die bij jouw plannen passen.

Stap 2 is dus een notaris bellen om een afspraak te maken.

Die kan je trouwens ook voorlichten over de fiscale gevolgen en over de aansprakelijkheid van een bestuurder van een stichting. Hij checkt ook met je of de stichting nu wel het beste bij jouw plannen aansluit of dat je beter een vereniging of een eenmanszaak kunt beginnen.

Ben nu wel benieuwd wat jouw stichting gaat doen?