Welke school in Nederland hangt de theorie van Jacques Rousseau aan?

Ik zou graag willen weten of er in Nederland scholen zijn die zijn theorie aanhangen en wat die ermee doen. Ik heb zelf geen school kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Rousseau heeft zijn ideeën over opvoeding en pedagogiek in 1762 uitgegeven. Wat hij beweerde was in die tijd revolutionair, maar voor ons is het dat al lang niet meer. Mede op basis van zijn inzichten, aangevuld met nieuwe kennis (wetenschappelijk en empirisch onderzoek) zijn er steeds nieuwe theorieën en systemen ontwikkeld. Bovendien leven we in een wereld die sinds 1762 wel heel erg is veranderd. Je kunt dus niet verwachten dat huidige scholen zich uitsluitend baseren op zijn theorie.

Je kunt het misschien het beste vergelijken met de theorie van Charles Darwin. Hij heeft een geweldige ommekeer veroorzaakt, maar onze huidige inzichten in de evolutie gaan véél verder dan wat hij toen in zijn wildste dromen kon vermoeden. Toen was bijvoorbeeld het DNA-molecuul nog niet ontdekt. Op geen enkele school wordt ZIJN versie van de evolutietheorie onderwezen, maar de HUIDIGE versie, die mede dankzij Darwin (en een paar andere geleerden die hem danig op de hielen zaten), maar ook dankzij talloze, latere evolutiebiologen, celbiologen en biochemici, is uitgegroeid tot wat ze nu is, en die ongetwijfeld verder zal blijven groeien.