Vraagje over verlofaanvraag recreatie CAO?

Ik werk binnen de recreatie CAO. Wij konden tot vandaag altijd twee weken van tevoren een vrije dag aanvragen. Nu moeten we een vrije dag al twee maanden van tevoren aanvragen. Ik vind dit erg lang van tevoren je kan zo noooit eens denke van ik zou er volgende week wel eens een dagje tussenuit willen.

Mag dit wel volgens de CAO?

Groet RIchard

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een CAO wordt in overleg met de vakbonden of ondernemingsraad vastgesteld dus ja dat mag.

Ik denk dat ze bedoelen dat ALS je het 2 mnd van tevoren aanvraagt die dag gegarandeerd gegeven kan worden. Als je het korter dan 2 mnd van tevoren aanvraagt moet er gekeken worden of er niet al teveel collega's vrij zijn. Eigenlijk veranderd er dan niet zoveel want met die 2 wk van tevoren konden ze je ook een vrije dag weigeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb de CAO erop nagekeken. Daarin heb ik niets kunnen vinden over het 'aanvraagmoment'. Had dat overigens ook niet verwacht. Dit zijn typisch van die regels die gewoon binnen een bedrijf zelf kunnen worden overeengekomen, in een soort 'huishoudelijk reglement'. Het zijn regels van het type: 'alleen bezoekers mogen hun auto parkeren op de vier parkeerplaatsen naast de ingang'. Of 'een radio op de afdeling is toegestaan mits deze geen hinder veroorzaakt' of 'het gebruik van mobiele telefoons tijdens werktijd is verboden'.

Ik vind overigens 2 maanden van tevoren erg lang. Heb ondertussen voor verschillende werkgevers gewerkt maar twee weken vooraf was wel de max. En dan nog.

Toch kan ik me wel voorstellen waarom het gebeurt. In de recreatiesector wordt veel gebruik gemaakt van niet-vaste medewerkers. En uiteraard moet een planning worden gemaakt die enkele weken vooraf aan de medewerkers moet worden kenbaar gemaakt. Dat staat namelijk wél in de CAO, in de modelarbeidsovereenkomst voor fulltimers en parttimers:
"De werknemer is werkzaam volgens dienstrooster, dat door werkgever ten minste twee weken van te voren wordt vastgesteld." Dat tijdig vaststellen is niet mogelijk als je tot op het zelfde mment verlofaanvragen kunt indienen.
Computoon