mag een basisschool ouders verplichtten hun kind naar speciaal onderwijs te doen ivm leerproblemen?

.

Weet jij het antwoord?

/2500

: Nee, dat lijkt mij niet. Wel kan de school besluiten geen onderwijs (meer) aan te bieden als het kind niet bij de school (of andersom) past. De leerplichtwet verlangt dan dat er een andere school gevonden wordt, want onderwijs is verplicht. Dat zal dan waarschijnlijk speciaal onderwijs worden. PS: Ik neem aan dat je speciaal onderwijs bedoelt, dat is voor kinderen die niet in het reguliere onderwijs passen. Bijzonder onderwijs is bijvoorbeeld een katholieke school, een niet openbare school.

Een school jou niet verplichten om het kind te plaatsen in speciaal onderwijs; ze kunnen hooguit adviseren. Als er geen oplossingen op school zijn om het kind te helpen zal er een aanvraag gedaan kunnen worden bij betreffende school. Ouders; huidige school en eventuele instanties (huisarts/jeugdzorg) zullen een aantal formulieren in moeten vullen. De betreffende school van aanvraag gaat kijken of ze hulp kunnen/ moeten bieden aan jouw kind en zoja, worden deze formulieren doorgevoerd naar de commissie die de cluster 4 aanvraag ( waar speciaalonderwijs onder valt) zal beoordelen. vinden zij ook dat het kind daar voor in aanmerking komt dan wordt het kind pas geplaatst. het probleem moet dan wel groot zijn want anders krijg je hooguit een rugzakje voor extra ondersteuning op school. Wij zelf zijn nu voor onze zoon bezig met de 2de aanvraag voor special onderwijs. op de lagere school is het niet gelukt omdat hij wel met de stroom meehobbelt (tot ie thuis is; dan komt de frustratie er uit) en geode cijfers heeft. nu op voortgezet zien ze weer geen probleem maar het special onderwijs wel dus proberen we het nogmaal; maar onder tussen zijn er wel psychische problemen bij gekomen door al het gepest. kijk dus goed wat het probleem is en kijk ook naar het kind zelf. jammer dat je niet zegt waarom ze dit willen voor jou kind; dan kan ik gerichter antwoorden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100