Waarom is het klas- klasje, kras- krasje, plas- plasje maar glas-glaasje?

Waar ligt nou de uitzondering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Net als gat en gaatje is het verkleinwoord van glas glaasje. Dat heeft te maken met de klank van het meervoud van het stamwoord. Het meervoud van gat is gaten, en van glas glazen. Terwijl je bij klas, kras, en plas een verdubbeling van de s krijgt bij het meervoud en de klinker dus kort blijft.
Amadea
11 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Overigens geldt dat niet altijd. Dag>dagen>dagje.
Als het meervoud een open lettergreep heeft is het met 2 klinkers, zoals bij goten - gootje, glazen - glaasje.
Meervoud met gesloten lettergrepen hebben maar 1 klinker, zoals bij kassen - kasje, botten - botje. Simpel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Dagen> dagje