Mijn werkgever vraagt ons om te vertellen wie we zijn; geloof, politieke voorkeur... enz... is dit wettelijk toegestaan?

Zo ja, of je moet het maar doen; op welke manier kun je dit vertellen, of wat kun je anders doen als je dit niet wil doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
wat voor werk doe je? ik snap niet wat voor meerwaarde het heeft dit te weten. Dit heeft niks te maken met hoe je je werk uitvoert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een christelijke basisschool, ben als een assistente daar werkzaam. De directeur wil dit doen ivm godsdienstlessen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ga nu slapen, alvast bedankt voor jullie antwoorden, tot over 8 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivm godsdienstles kan ik me nog voorstellen dat je graag wilt weten welk geloof je medewerkers hebben, maar wat politieke voorkeur en andere zaken daarmee te maken hebben, begrijp ik totaal niet.

Antwoorden (6)

Jouw werkgever mag je natuurlijk alles vragen.
Ja, dat is wettelijk toegestaan.

Maar jij hoeft niet overal op te antwoorden en zeker niet hoef je perse "de waarheid" te vertellen.

Waarom vraagt de werkgever dat?
Komt dat in je personeelsdossier
of komt het ter sprake tijdens een cursus
of tijdens een koffiepraatje?

Daar is nogal een verschil in.

Bedenk vantevoren goed wat je wel en niet kwijt wilt over jezelf.
Wat je niet kwijt wilt, dat hou je vaag.
Je hoeft niet het achterste van je tong te laten zien.
Zijn er dingen die je niet wilt vertellen, dan kun je altijd zeggen: dat weet ik niet zeker.

Qua politiek......... ach daar ben je nog niet uit.
Je bent wel vol interesse over de maatschappij,
maar je bent geen partijlid en je weet vantevoren nooit wat je gaat stemmen.
Qua geloof.........ach je bent wel ooit gedoopt, (of niet)
maar je doet er niet veel meer aan. Je staat overal voor open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vragen staat vrij neg als antwoorden, wil je het delen is het prima maar als je je voor keuren liever voor jezelf houd kan je baas ( ook juridisch) niet dwingen tot antwoorden. Is in het kader van recht op privacy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is toegestaan. Echter, ik zou me wel wat op de vlakte houden hoor. Je weet nooit waarom hij het wil weten en of hij dingen tegen je gaat gebruiken die je hebt gezegd.

Zakelijk en privé gescheiden houden zeg maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bevindt zich op erg glad ijs.
Ik begrijp uit jouw reacties dat het gaat om een functie? Dus een belangstellingsregistratie? Vergelijkbaar met een sollicitatie?

Dan mag hij dit wettelijk NIET doen.

Een (toekomstige) werkgever alleen vragen mag stellen over aspecten die voor de functie en/of voor de functievervulling relevant zijn. Daaronder vallen vragen over opleiding, kennis en ervaring. Als hij die functie wil gaan vergeven, (godsdienstlessen) mag hij niet vragen naar jouw voorkeuren. Enige relevante is dat hij bv mag vragen wat jouw kennis is van het Christendom, Islam etc.
Maar niet wat jouw voorkeur is. Want dat is niet relevant.
En als hij door antwoorden op deze vragen onderscheid gaat maken wie godsdienstles mag gaan geven, dan overtreed hij de wet.

Zie link voor nadere info.

http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/sollicitatiegesprek/gesprekstechnieken/verboden-sollicitatievragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een basisschool kan ik me deze vragen heel goed voorstellen, maar ik zou ze eerder verwachten vóór je er komt werken. Je geloof is immers best belangrijk als je op een christelijke school werkt. Als je daar solliciteert doe je dat bewust, neem ik aan.
Wat politieke voorkeur betreft vind ik het wel wat ver gaan. Je kunt natuurlijk ook gewoon een antwoord geven wat niet persé waar hoeft te zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een christelijke basisschool mag discrimineren op basis van geloof of levenswandel. Als jij verwacht dat jouw geloof of levenswandel een bezwaar gaat vormen voor jouw werkgever, moet je niet werken bij een christelijke basisschool. Hoe belachelijk het ook is, zo werkt het wel.

Bij de vakbonden voor het onderwijs kun je meer
informatie en eventueel juridische hulp krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo belachelijk vind ik het niet. Zou wat zijn als ik als volledig ongelovige godsdienstles ging geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar: volgens mij kan dat wel.
Je vertelt gewoon wat er in de bijbel staat en in de koran en in de thora.
Je geeft godsdienstles over wereldgodsdiensten en laat leerlingen een mening vormen.
Lijkt mij de enige juiste manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
momopoyolo, als Widar als (zoals zelf aangegeven: volledig ongelovige) godsdienstles gaat geven moet widar wel ALLES weten wat er in de bijbel staat, waarom het er in staat, hoe het er is staat, hoe je iets op neemt. Voor iemand die totaal niet gelooft, is het vrij lastig dit over te brengen aan leerlingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Momo: Je geeft niet een algemene les over allerlei godsdiensten, maar een specifiekere over slechts de christelijke godsdienst. Het lijkt me wel zaak om dan zelf ook te geloven, als je kinderen dingen uit gaat leggen waarin ze moeten geloven, waarom, hoe dat in elkaar steekt en zo nog wat zaken. Als zo'n kind mij bepaalde vragen zou gaan stellen over het geloof, dan zou ik soms slechts kunnen antwoorden "je hebt groot gelijk, kap er mee". En dat is natuurlijk niet de bedoeling. @Ytje: Nou, ik hoef niet ALLES te weten, dat weet de gemiddelde godsdienstleraar echt niet. In mijn tijd niet in elk geval, want ik wist 'm af en toe wel te verrassen ;) Maar je hebt wel gelijk, je kunt het moeilijk overbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er niet om dat je een ongelovige godsdienstleraar kunt weigeren, christelijke scholen kunnen zelfs niet-openlijk homoseksuele leraren weigeren en islamitische scholen kunnen een niet-gelovige poetsvrouw zonder hoofddoek weigeren. In onze maatschappij heet dat discriminatie, maar op school mag dat, dankzij artikel 23 van onze eigen grondwet.