Mag je vrijwillig 5VWO overdoen ookal sta je er voldoende voor, maar je wil het beter doen?

Mag je het dus officieel overdoen? Of mag het gewoon niet? Ik heb wel gehoord dat mensen die net overgaan er toch voor kiezen om jaartje te blijven zitten, maar stel je staat een 7 gemiddeld maar hebt het gevoel dat je beter kan, mag je dan ook het jaar overdoen als je ouders er ook mee instemmen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent gek als je het kort gezegd voor niks over wil doen.

Het beste antwoord

Ja, officieel mag dit wel. In het PTA van onze school staat vermeld dat dit wel mag. Het beste kun je met je mentor en/of afdelingsleider overleggen wat de mogelijkheden zijn. Naast dat je kunt proberen je cijfers te verhogen kun je aan je overgangsbewijs ook rechten ontlenen (tenminste bij ons op school), zoals vrijstellingen voor vakken als maatschappijleer/ckv/godsdienst/algemene natuurwetenschappen/etc. (vakken die je niet hebt in 6 vwo); uiteraard afhankelijk van je cijfers daarvoor.
Vrijwillig zitten blijven (doubleren) mag dus wel, maar het is niet gebruikelijk en er zijn regels aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat mag en dat is je eigen keuze, maar ik zie zelf het nut er niet van in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat mag niet zomaar omdat de overheid jouw school betaalt en het is onzinnig om zomaar een jaar over te doen. Het gaat verder gewoon om de cijfers die je op het eindexamen haalt want die bepalen de helft van je cijfer en wat je verder in VWO5 aan schoolonderzoeken haalt.

Je zou dit kunnen willen om meer kans te maken om ingeloot te worden bij bijv geneeskunde maar ik zou niet weten waarom wij als burgers daar aan mee moeten betalen, je zult wat meer je best moeten doen in de eindexamenklas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geen wet gevonden die het verbiedt. Of de school hieraan wil meewerken, is wat anders. (Belastingcenten misbruiken om strebertjes te financieren, is dat moreel wel verantwoord? Zittenblijven kost veel geld.)

Als je beter kan, had je het moeten laten zien.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind dit minder erg dan mensen die niks doen en dan blijven zitten omdat ze uit willen gaan en een leuk sociaal leven willen hebben.. we moeten dus wel hun doubleerjaar financieren.? Overigens betaal ik en mijn ouders ook gewoon belasting voor andere mensen die blijven zitten enzo dus waarom dan niet iets terug krijgen voor je geld? Maar ik weet nog steeds dus niet of het mag of niet. Mag je school tegenwerken? Of mag je sws het jaar overdoen als je dat zelf wil? En je ouders dat ook goed vinden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee vismis, sommige scholen zullen dit niet toestaan, alleen maar omdat als je een ander probleem krijgt en alsnog blijft zitten je moet afstromen. Je mag geen 2x blijven zitten in dezelfde klas. Gevolg is dan heel erg want waar moet je heen na VWO5? Dat wordt het MBO of havo 4!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch niet 10e! Net nog gehoord van een kind wat dacht nog even de cijfers op te halen bij het laatste rapport maar door een zeer ernstige hersenschudding zal hij nu moeten blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar 10e je hebt wel een HEEL sterk argument om het niet te doen! Plus!
http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2013/6/Sociaal-leenstelsel-voor-studenten-jaar-uitgesteld-1278244W/