Kan je een eigen onderneming opzetten met zowel een eigen vermogen als vreemd vermogen? (Dus beide)

Is het mogelijk om als startende ondernemer zowel gebruik te maken van eigen vermogen (spaargeld, achtergesteld vermogen) en vreemd vermogen (lening van de bank, rekening-courant bank etc.) om een onderneming op te zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je kan eerder vragen of het mogelijk is om een onderneming op te zetten met alleen eigen vermogen of alleen vreemd vermogen. Dat is gewoon mogelijk, het is heel normaal om zelf een bedrag in te leggen en de rest bij de bank te lenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je snelle reactie! Ik ben op dit moment bezig met het schrijven van een ondernemingsplan voor school en op het internet zag ik alleen staan ''eigen vermogen OF vreemd vermogen'', vandaar dat ik het niet zeker wist. Nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een ondernemingsplan is het juist handig om te schrijven dat je zelf geld inlegt, dat vinden banken vaak handiger (als je het natuurlijk goed kan verantwoorden) en zullen zij ook eerder geld uitlenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, antwoord klopt. De bank zal altijd eisen dat jij zoveel procent EV inbrengt. Anders lenen ze jou geen geld namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dat klinkt logisch. Bedankt!
Ja hoor. Je kan overigens het beste investeerders proberen te vinden die je als startende ondernemer met zgn durfkapitaal helpen. Door de diverse fiscale voordelen kan dit goedkoper zijn dan lenen bij een bank. Zo heeft de investeerder een extra fiscale vrijstelling van €55.000 alsmede 0,7% korting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Het beste is om investeerders te vinden in durfkapitaal?? Durfkapitaal: dan heb je het meestal over familieleden. De vroegere Tante Agaath-lening. Diverse fiscale voordelen zie ik niet. Welke dan? Ik zie eerder fiscale nadelen sinds de korting op deze leningen wordt afgebouwd naar 0%: voor het jaar 2012 van 1,0% naar 0,7%, voor het jaar 2013 van 0,7% naar 0,4%. En met ingang van het jaar 2014 komt deze heffingskorting helemaal te vervallen. Dan resteert het fiscale 'voordeel' van 1,2%. Dit kabinet heeft bovendien de persoonsgebonden aftrek voor verliezen op directe beleggingen in durfkapitaal (de zogenoemde Tante Agaath-regeling) afgeschaft. Tot 2011 kon een verstrekker van een durfkapitaallening een kwijtgescholden bedrag nog tot een maximum van € 46.984 per startende ondernemer in aftrek brengen voor de inkomstenbelasting. De belastingdienst moest hiertoe een beschikking afgeven dat de startende ondernemer het kwijt te schelden bedrag niet meer kon terugbetalen. Maar omdat deze regeling is komen te vervallen per 1 januari 2011 én er bovendien geen extra fiscale korting van 1.3% meer is, is deze lening niet erg aantrekkelijk meer. Ook niet voor familieleden. je moet wel erg veel houden van je kind of van je neefje (tante Agaath)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de heffingskorting is er in 2012 toch nog met 0,7%? En de vraag wordt toch in 2012 gesteld?
En de extra fiscale vrijstelling van 55.000? Deze zou zijn vervallen? Nee hoor.