Kan een bedrijf zich beroepen op overmacht als toeleverancier de laptops niet op tijd heeft geleverd? In welk wetboekartikel is dit te vinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

het artikel 'waar niet is, verliest de keizer zijn recht'
Als de laptops er niet zijn, kunnen ze ook niet geleverd worden, simpel als wat.
Als klant heb je -misschien- de optie om van de koop af te zien en je geld terug te krijgen, maar verder kun je niet veel anders doen dan afwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat het bedrijf die de laptops heeft besteld veel onnodige kosten maakt omdat de laptops niet (op tijd) aanwezig zijn (door schuld van de leverancier), zijn deze kosten dan te verhalen op de leverancier? En is er sprake van overmacht voor het bedrijf dat besteld heeft. Dat is de vraag
Neen

Jij hebt met als koper niets met een toeleverancier te maken, jij hebt een overeenkomst met de verkoper.

Als de verkoper niet levert op het overeengekomen tijdstip blijft deze in gebreke en kan de koop door de koper ongedaan gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Niemand kan zich beroepen op overmacht omdat overmacht een tekortkoming in de verbintenis is waarop mensen geen invloed kunnen uitoefenen. Uit deze vraag kun je opmaken dat het waarschijnlijk de schuld van de toeleverancier is en er dus sprake is van wanprestatie ipv overmacht. Toch? :)