waarmee is Latijn-wiskunde te vergelijken in nederland?

hallo, ik heb een (pen)vriendin in belgie, en ze zit dus op Latijn-wiskunde als niveau, is dat in nederland te vergelijken met VWO?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Ja dat is ASO en dat kun je vergelijken met VWO niveau hier.

"De logische vooropleidingen zijn de richtingen Latijn en Grieks-Latijn in de 2de graad ASO. Deze studierichting bestaat uit twee gebonden componenten: Latijn en Wiskunde. Deze geven de klemtonen van de studierichting aan.
Alle studierichtingen van het Algemeen Secundair Onderwijs (ASO) hebben een uitgesproken doorstromingsfunctie. Dit wil zeggen dat ze enkel en alleen willen voorbereiden op verder studeren in het hoger onderwijs. Het ASO bereidt je niet voor om direct te gaan werken na het beëindigen van je secundaire studies."

http://www.onderwijskiezer.be/secundair/sec_detail.php?detail=166
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
okee bedankt en ik zelf doe mavo (althans, zit nu in mn examenjaar dus hoop morgen te horen dat ik geslaagd ben) en hoe noemen ze dat dan in belgie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat wordt lastig, je kunt ook niet zeggen dat iedereen die aso doet op vwo niveau zit want procentueel gaan veel meer kinderen in belgie aso doen dan hier vwo. In belgie doet 40% aso en havo en vwo samen is in Nederland iets meer dan 40% Dus ik denk eerder dat het havo en vwo samen is en dat je kunt kiezen tussen moeilijke en makkelijke vakken/pakketten. Hier kun je meer lezen: http://www.klasse.be/archief/aso-top-bso-flop/ en http://nl.wikipedia.org/wiki/Secundair_onderwijs#Tweede_graad_.2814.2F15-15.2F16.29
Je hebt aso, kso, tso en bso, zie de link hiervoor. Je moet uitleggen dat je niet bso doet want dat kun je vergelijken met kader en basis maar een soort laag niveau van aso, dus wel theoretisch. Zeg maar dat wij drie soorten aso hebben, laag (mavo), gemiddeld (havo) en hoger (vwo) en alleen met vwo kun je naar de universiteit. Met ASO kun je ook naar de universiteit.