mag je baas aan jou medische informatie over je ziekte vragen tijdens een ziekteverzuimgesprek?, ben je verplicht van hierop te antwoorden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Nee, dat is een terrein waarop hij zich niet mag begeven. De ziekte is iets van jou prive, en daar heeft hij niets mee te maken. Via de bedrijfsarts kan hij te weten komen wanneer je wellicht weer arbeidsgeschikt zal zijn.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bedrijfsarts mag alleen doorgeven of je in staat bent te werken, of voor hoeveel procent, of wanneer waarschijnlijk weer wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekkere sfeer in de bedrijven waar jullie werken: Ik kom niet, ben ziek, wanneer ik kan werken vraag je maar aan de bedrijfsarts..
itsme
13 jaar geleden
Jackd: Op mijn werk wordt er normaal gecommuniceerd tussen afdelingschef en zieke werknemer, het is een redelijk voorbarige conclusie om te stellen dat er dus een foute sfeer heerst.
Alles op basis van een goede verstandhouding, gewoon elkaar informeren wat er aan de hand is, waar we rekening mee moeten houden en daar komt automatisch bij aan de orde dat het hier gaat om een gebroken been of een griep of een operatie aan de blindedarm. Niks geen krampachtig vermijden van dit onderwerp.
Maar als iemand het niet kwijt wil (ik kan me voorstellen dat iemand niet wil zeggen dat hij ivm een soa grote problemen heeft) dan wordt er niet doorgevraagd en zal het in algemeenheden blijven (ik moet eerst naar het ziekenhuis, daar hoor ik wat het behandelplan is en dan kunnen we afstemmen wat we doen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bedrijfsarts geeft ADVIES aan zowel de medewerker als de werkgever. Het is niet bindend. Je werkgever heeft zeker geen recht op medische informatie over jou. Dat mag alleen met jouw toestemming.
Als de werkgever en de werknemer een andere lijn kiezen dan de arbo arts, mag dat. Ik zou daar alleen wel voorzichtig mee zijn. Een arboarts is een deskundige.
Ik heb alleen vanuit mijn eerdere functie als HR-adviseur wel adviezen meegemaakt die niet overeen kwamen met de keus die je ook zou kunnen maken (bijvoorbeeld bij burn-out). Dan mag de werkgever ook een second opinion aanvragen of vragen aan de werkgever of hij (via de bedrijfsarts) contact mag opnemen met je specialist of huisarts.
Ook al zijn arbo artsen deskundig, ze kunnen ook andere normen en waarden hebben en het blijven (gelukkig) ook mensen.
Een werkgever mag vragen wat hij wil.
Behalve uit interesse, wil hij natuurlijk ook weten of en voor hoe lang hij vervanging nodig heeft voor je functie.

Verplicht tot antwoorden ben je niet, maar om het meteen bij de eerste vraag via een bedrijfsarts (arboarts) te gaan spelen is niet echt lekker voor het vertrouwen en de werksfeer.

Verder zijn jullie gewoon gelijken,
dingen die hij niet aan jou zou vertellen, moet ie ook niet aan jou vragen.
Bij sommige bedrijven wordt veel aan elkaar verteld, daar is zo'n vraag heel normaal.
Soms is het precies andersom en wordt zo'n vraag meteen gezien als een verdachtmaking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over ziekte en en ziekenverlof gaan veel verhalen de ronde.
De meeste mensen weten vaak (of ze denken het te weten) wat hun rechten zijn.

Ten eerste: je meld je niet ziek. maar je verzoekt je werkgever om ziekenverlof te geven. Deze kan dat best weigeren. Maar als de werknemer uiteindelijk gelijk krijgt zal hij alsnog moeten betalen.

De werkgever mag een ieder die in staat is om naar de arts te reizen ook op gesprek uitnodigen op de werkplek voor een zgn ziekengesprek.

hij mag alles vragen: Maar je hoeft geen medische vragen te antwoorden. Echter zul je wel openheid moeten geven over wat de werkgever kan verwachten. Immers de werkgever moet de vraagstelling naar de bedrijfsarts doen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken ga je niet naar de BA om te laten bepalen dat je ziek bent. Maar een BA bepaald wat jou rest mogelijkheid is. Maw. wat kan je nog WEL!!

Dat wat de BA afgeeft is een advies. Dit advies hoeft de werkgever echter niet op te volgen. In dien de werknemer het niet eens is met het advies van de BA kan deze in beroep gaan bij het UWV (kost je wel geld)

Het uiteindelijke doel van de wetgever is dat de werkgever zoveel mogelijk moeite doet de zieke werknemer zo snel mogelijk weer op de werkvloer te krijgen. Lukt dat net in eigen werk dan in aangepast of therapeutisch werk.

veel gehoorde fouten:

Mijn huisarts zegt dat ik niet mag werken dus ik kom niet.

Ik ben ziek. iemand die ziek is kan vaak nog wel werken. Zieke en arbeidsongeschikt zijn 2 verschillende dingen.

Ik kom niet: Ik meld mij ziek en als je het niet bevalt stuur je me maar naar de BA. : De werkgever mag je loon opschorten vanwege niet mee werken aan de regelgeving ziekte verzuim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vragen mag,maar antwoorden is niet verplicht, want daar heb je de bedrijfsarts voor als vertrouwenspersoon. En die mag zonder jou toestemming en handtekening ook nergens geen informatie over jou geven of vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent niet verplicht om antwoord te geven maar als je normaal goed contact hebt met je werkgever doe je wel gewoon antwoorden op de vragen. de bedrijfsarts heeft ook de plicht om niets te vertellen wat jij niet wil . je kan wel toestemming geven als je dat zelf wil dan heeft je werkgever inzage .