Hoe kan ik mijn Engels lezen verbeteren?

Ik zit nu in havo 4 en ik ben slecht in Engels lezen. Wat kan ik hier aan doe ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt het beste beginnen met boeken die a) óf niet zo moeilijk zijn, b) óf heel spannend zijn (maar liefst een combinatie). Ik weet wel dat ik het vroeger ook moeilijk vond. Toen kreeg ik van een klasgenoot met Sinterklaas een boek van een van mijn lievelingsschrijvers... in het Engels! Het was een detective, dus ik moest wel heel goed lezen, anders miste ik een aanwijzing. Nu lees ik bijna uitsluitend Engels, en het kost me geen enkele moeite meer. Wat ontzettend leuke boeken zijn om mee te beginnen, zijn de kinderboeken van Roald Dahl. En dan zit er verder maar één ding op: lezen, lezen en nog eens lezen. Misschien geloof je het niet, maar er komt een dag dat je terugdenkt aan een boek en dat je niet meer weet of je het in het Nederlands of in het Engels hebt gelezen. Dat betekent dan dat je bent opgehouden met vertalen, en dat je écht Engels kunt lezen! Het gaat je vast lukken! Maar dat niveau krijg je pas over een paar jaar. Eerst even goed genoeg leren lezen om goeie cijfers te halen en te slagen... Als je halverwege een boek vreselijk zit te balen omdat je nog steeds heel veel woorden op moet zoeken, probeer het dan als een puzzel te zien. Maar ga wel door met opzoeken. Het is ook leuk om met iemand af te spreken hetzelfde boek te lezen. Dan kun je er daarna met z'n tweetjes over praten, en vertellen welke stukken je moeilijk vond, of je het een leuk boek vond, enzovoort. Neem er rustig de tijd voor. Lezen is niet iets wat je moet afraffelen. Het is, net als schrijven, een hele kunst. Omdat lezen mijn grote hobby is, wens ik je uit de grond van mijn hart heel veel leesplezier toe!

Het helpt ook om dingen te lezen die je echt interesseren. Hiervoor zijn tijdschriften ook heel erg handig omdat er ook veel foto's en plaatjes in staan. Als je bijvoorbeeld een voetbalfan bent is het leuk om een voetbaltijdschrift te kopen. Er zijn bijvoorbeeld ook heel veel Engelstalige magazines over games.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100