Hallo, kun je als gezakte voor vmbo kader naar mbo 2?

Hallo,ik ben 17 jaar en doe dit jaar examen van vmbo kader. Als ik bijv gezakt ben kan ik daarna gelijk naar mbo 2 voor adminstratieve dienstverlening omdat je geloof ik geen vooropleiding bij mbo 1 hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

In het Actieplan mbo Focus op vakmanschap 2011-2015 wordt gesproken over een toelatingsonderzoek op instellingsniveau voor de mbo-2-opleidingen. Is hier al iets meer over bekend en zijn (worden) hier eisen voor ontwikkeld?

Leerlingen die niet voldoen aan de vooropleidingseisen voor mbo-2 kunnen via een toelatingsonderzoek alsnog worden toegelaten. OCW gaat hier geen voorschriften of toetsen voor ontwikkelen. Het is aan de instellingen dit aan te pakken. Het enige dat van belang is, is dat het toelatingsonderzoek betrouwbaar en deugdelijk moet zijn en dat (bij eventuele onderzoeken) de inspectie dit moet kunnen constateren; daarom moet het onderzoek gedocumenteerd worden.

Het ligt dus aan jouw opleiding of ze je toelaten en of ze je een toelatingsonderzoek laten doen en hoe moeilijk dat onderzoek is. Vraag nu alvast op de beoogde opleiding wat je kansen zijn.

http://www.mbo15.nl/node/332
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor mbo 2 heb je een vmbo-diploma van de basisberoepsgerichte leerweg nodig, tenzij er geen niveau 1 opleiding is van dezelfde soort en je minimaal 16 jaar bent (maar dat ben je). Dus als er een zelfde soort opleiding is op niveau 1, dan kan het niet, anders wel.