waarom doen de Chinese kinderen zo goed op school, vooral in exacte vakken? (althans bij ons op school)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Antwoorden (7)

Dit is een vooroordeel... :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vaak gaat het er in Chinese gezinnen heel traditioneel aan toe. Strenge opvoeding met veel discipline. Dit betekend dat het kind min of meer word gedwongen om goed zijn best te doen op school en huiswerk te maken wat resulteert in betere school prestaties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een wereldwijd fenomeen, dus mogelijk is er naast discipline ook een genetisceh factor in het spel. In Californie leidde het er zelfs toe dat universiteiten met een toelatingsexamen volstroomden met Chinese en Koreaanse amerikanen en het aandeel Afro-Americans juist ver achterbleef. Controversieel: op een gegeven moment werden er voor elk 'ras' aparte criteria opgesteld, waarbij Chinesen en Koreanen een veel hogere score moesten halen dan blanken en zwarten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze zo vreselijk gepusht worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat zij niet denken dat het cool is om een dom te zijn.

Verder vind ik het aperte onzin dat het genetisch bepaald zou zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Chinese kinderen leren al van jongs af aan dat je respect moet hebben voor mensen van wie je iets kunt leren. Met die houding komen ze dus de school binnen, en dat is te merken!
Het heeft dus niets met ras of genen te maken, maar met opvoeding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Chinese ouders willen graag dat hun kinderen goed presteren. Ze beginnen op zeer jonge leeftijd met hun kinderen te oefenen. De taal is soms voor de ouders zelf nog een probleem, want Nederlands is voor Chinezen een zeer moeilijke taal. Oefenen met cijfers en tellen wordt dus al met zeer jonge kinderen gedaan. Bij het bekijken van een prentenboek wist een Chinees meisje (3 jaar) mij te verbazen door i.p.v. de afbeeldingen de bladzijdenummers te benoemen. Bij navragen bleek dat haar vader elke dag cijfers met haar oefende. Dit vond hij belangrijk omdat hij wilde dat zijn kind het goed zou doen op school.