Omdat de goedkeuring van de accountant een waarborg voor buitenstanders is dat de
financiële gegevens in de jaarrekening een juist beeld geven en correct zijn vastgesteld.

Iemand die niet onafhankelijk is zal mogelijk vanuit eigenbelang bepaalde zaken niet willen onderzoeken of de conclusie van die onderzoeken positiever maker dan die in werkelijkheid is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een accountantsverklaring is voor beleggers de enige manier om te bepalen of een financieel verslag betrouwbaar is. Zij moeten blind kunnen vertrouwen op de vakbekwaamheid en onafhankelijkheid van de accountant. Daarom moet de accountantsorganisatie aantonen dat zij onafhankelijk is en dat de accountants beschikken over genoeg kwaliteit.