Waar komt het woord loonstrook(je) vandaan?

Weet iemand waar het woord loonstrook(je) vandaan komt?

Het valt mij namelijk op dat bij welke werkgever ik ook werk of heb gewerkt, dit altijd uit een volledig A4tje of soms zelfs een paar A4tjes bestaat. Waar komt het vandaan dat dit een strook wordt genoemd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In het verleden kregen werknemers hun loon contant uitbetaald in bijvoorbeeld een envelop. Soms was op deze envelop aangegeven wat het nettoloon, inhoudingen en brutoloon was. Ook kon in deze envelop vakantiebonnen worden toegevoegd. Met de invoering van geautomatiseerde systemen werd het berekeningsoverzicht apart bijgevoegd. Dit overzicht had vaak de vorm van een smalle strook vandaar de naam loonstrook of loonstrookje
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vroeger kreeg je een strookje.
Daarmee kon je bij speciale bureau's je loon ophalen. Vandaar loonstrookje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n 40 a 50 jaar geleden stonden alle loongegevens op en strookje van één regel hoog. Het strookje was ongeveer twee cm. hoog en ongeveer de lengte van een A4, dus ongeveer 29 cm.
12 jaar geleden
Toen ik in 1957 bij mijn toenmalige werkgever in dienst trad, ontvingen we nog elke week ons loon cash en daar zat idd een heelsmal strookje bij,waar je loongegevens op vermeld stonden.
het was dus idd een gewoon strookje en vandaar de naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De loonregel (van bruto naar netto) werd handgeschreven op in stroken geperforeerd papier geschreven (ca 2 cm hoog en 20 cm lang).
De stroken werden daarna losgescheurd en per werknemer in het loonzakje gedaan met het netto-loon.
De doorgedrukte gegevens (doorslag of kopie) diende voor de (loon)administratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het engels is het paycheck of payslip, dit stamt af van het feit dat je een waarde papier (bewijs) kreeg waarop stond hoeveel je verdient had.
Hierop viel dan af te lezen hoeveel bruto en netto je verdient had etc.
Tegenwoordig zie je dat de loonstrook redelijk ingewikkeld kan zijn, vandaar de uitleg op onderstaande bron.