Heeft het Gymnasium doen zin??

Voor je beroep later, ik heb nog totaal geen idee wat ik wil worden, maar doe nu Gymnasium en ik vind er niks aan!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (9)

Als je een medisch beroep wil gaan doen heb je zeker weten heel veel aan Grieks/Latijn en ook als je bijvoorbeeld rechten wil gaan studeren heb je er wat aan. Voor heel veel dingen heeft het later ook geen meerwaarde, maar baat het niet, dan schaadt het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft zin als je iets in de biologische of medische wereld wil gaan doen. Daar heb je vaak te maken met Latijnse (en soms ook Griekse) termen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan wat je wil gaan doen later. Ik zou het wel afmaken want het heeft zeker zin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, al is het alleen maar om te bedenken wat je later wilt. En heel veel mensen vinden aan school "niks aan", maar helaas kun je zonder opleiding niets beginnen, of iig heel weinig, en vast niet datgene wat je eigenlijk wilt gaan doen.
Gymnasium heeft alleen maar geen zin, als je echt niet kunt studeren, maar je bent niet zomaar op die school terechtgekomen denk ik
13 jaar geleden
Het heeft zin als je houdt van veel zelfstandig werken. (In tegenstelling tot het atheneum moet je meer zelfstandig leren, omdat het gymnasium in dezelfde uren als het atheneum de leerstof moet leren, en daarbij ook nog eens uren Grieks en Latijn krijgt)

Maar ook als je later iets in de medische wereld wil doen, zijn de Latijnse en Griekse thermen ook heel handig.
Maar als je iets in de medische richting wil gaan doen, hoef je niet perse Latijn en Grieks te hebben gedaan.

Ik zou zeggen, dat je moet doen wat je leuk vind, met Atheneum en HAVO kan je ook heel veel, en als je dat leuker vind is dat belangrijker, en niet hoe hoog je diploma is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook Gymnasium gedaan. Toen ik nog op school zat, heb ik de vele uren Latijn en Grieks wel vervloekt. Zeker als ik weer eens flink wat huiswerk had en vrienden, die op het Atheneum zaten, lekker buiten aan het rondklooien waren. Toch ben ik achteraf wel erg blij, dat ik Gymnasium gedaan. De lessen Latijn en Grieks hebben me een stukje interesse voor cultuur bijgebracht, de sfeer op een Gymnasium is anders dan op scholengemeenschappen, doordat een Gymnasium gewoon kleiner en persoonlijker is en merk dat het onderwijs gewoon erg goed was.

Bij mijn medische studie kwam kennis van de Latijnse taal later wel van pas, maar ook zonder vooropleiding Latijn was het wel gelukt. Wat dat betreft was Atheneum ook wel goed genoeg geweest.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik heb HBS-B (atheneum tegenwoordig), maar ik heb altijd een beetje spijt gehad dat ik thuis geen impulsen kreeg om Gym te doen. Vriendjes van het Gym hebben getracht wat bij te spijkeren, maar dat was het toch niet.
Gymnasium is de beste start van je carriere, wat je ook wordt later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon heeft op het randje gestaan om gymnasium te gaan doen. Uiteindelijk is het atheneum geworden (hij had net wat punten tekort).
Omdat we er enorm mee bezig zijn geweest weet ik inmiddels wat het echte verschil is.
Er zijn in principe geen opleidingen waarvoor je gymnasium ECHT nodig hebt. Latijn en Grieks is leuk meegenomen, maar op iedere universiteit nemen ze je ook aan met Atheneum.
Het echte verschil is het zelfstandiger moeten werken (zoals hiervoor al is genoemd) en het feit dat je veel meer leert analyseren, combineren en logisch denken. Ook leer je meer over de verschillende culturen en alles wat daarom heen hangt. Grieks en Latijn zijn namelijk geen talen om te leren spreken, maar juist om te leren vertalen. Daarnaast leer je dus niet alleen de talen, maar ook de bijbehorende cultuur/geschiedenis.

De mentor van mijn zoon zei kortweg: als je kunt moet je het doen, als je niet kunt is het niets verloren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien is het eens een idee om (samen met je ouders) met je mentor te gaan praten en te kijken wat voor jou een slimme en goede oplossing is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel als je doktor ofzo wilt worden want dan heb je latijns of grieks nodig ofzo..