Ben je als zelfstandig (!) fysiotherapeut verplicht (!) deel te nemen aan SPF (stichting pensioenfonds fysiotherapeuten).

Het SPF claimt dat het verplicht is. Maar ik kan mij dat niet voorstellen. Je bent immers zelfstandig ondernemer en kiest dus zelf of (en zoja) waar je een pensioenvoorziening opbouwt? Op grond van welke wet zou dit zijn? Of bluft SPF? Bij andere zelfstandige beroepsgroepen is het ook niet verplicht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

volgens mij alleen als je lid bent van de deelnemersvereniging pensioenfonds therapeuten, oftewel DPF. Mochten ze het wel verplicht stellen, dan kun je altijd nog een afstandverklaring insturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas voor jou bluft SPF niet. In Nederland zijn er een aantal beroepen waarvoor een verplichte pensioenregeling geldt. Fysiotherapeut is er daar één van. Zo is er bijvoorbeeld ook een verplichte pensioenregeling voor Medisch Specialisten.

De verplichting is vastgelegd in de Wet verplichte Beroepspensioenregeling. Kort samengevat houdt deze wet in dat als er voldoende personen in een beroepsgroep zicht verzamelen en het verzoek doen om een verplichte pensioenregeling in te stellen er een verplichte pensioenregeling wordt ingesteld.

De enig uitzondering voor verplichte deelname wordt in de wet gemaakt voor personen die slechts tijdelijk in Nederland werkzaam zijn. Dit gebeurt alleen op basis van een verzoek.

In de verplichtstelling voor de pensioenregeling van SPF worden nog een aantal situaties beschreven waardoor er geen verplichte deelname is. Ik kan vanaf hier niet beoordelen of je hier aan voldoet, vandaar hieronder de link naar de verplichtstelling.

Helaas kan ik het dus niet leuker maken. Wel adviseer ik je als je verplicht bent om deel te nemen dit ook in orde te maken. De premie wordt namelijk met terugwerkende kracht in rekening gebracht.

Met vriendelijke groet,
Sander de Jonge