Hoe zie je niveau hoogte op hbo?

Op mbo hebben ze er nummertjes bij gedaan zoals mbo1 en mbo2 t/m 4 die de moeilijkheidsgraad aan geeft van de opleiding. Hoe zie je dat bij hbo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (7)

HBO kent geen niveau's.

Toegevoegd na 1 minuut:
Komt waarschijnlijk door de meer gespecificeerde opleidingen.
14 jaar geleden
Het HBO kent geen niveau's zoals het MBO deze kent. Alle HBO opleidingen zijn niveau 5.

Hbo-opleidingen worden verzorgd door hogescholen. Zij leiden op tot hogerkaderfuncties binnen het bedrijfsleven en de overheid. In tegenstelling tot universiteiten zijn hbo-opleidingen primair gericht, naast de overdracht van vaktheoretische kennis, op de ontwikkeling van vaardigheden in nauwe aansluiting op de beroepspraktijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nivoaanduiding op het MBO is ook pas sinds een paar jaar. Ik kwam er pas achter toen ik weer moest solliciteren en men mij er naar vroeg. Vroeger had je het KMBO (verkorte MBO) volgens mij is dat nu nivo 2. Omdat er via het MBO meerdere opleidingsgraden mogelijk zijn zijn die nu opgedeeld in nivo's wat mins inziens het MBO niet ten goede komt. Het HBO heeft die opdeling niet, maar wordt wel soms aangeduidt als +, maar dan betreft het vaak een aanvullende opleiding. Voor het toegelaten worden op een HBO heb je ook minimaal havo of mbo 4 nodig. Terwijl je naar het MBO kunt met allerlei VMBO nivo's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een HBO-opleiding kent niet het verschil in niveau, aangegeven door nummers, maar er is wel verschil tussen een bachelor en een master.
'Bachelor en 'Master' zijn titels voor mensen die een opleiding in het hoger onderwijs hebben afgerond. Na een 4-jarige hbo-opleiding aan een hogeschool of 3 jaar aan de universiteit krijg je de titel bachelor. Daarna kun je nog 1 of 2 jaar doorstuderen voor een master. Dit kan een hbo-master zijn, maar ook master op de universiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen verschil in niveau op het HBO. Voor het behalen van een HBO opleiding krijgt iedere student een bachelordiploma.

Er zijn echter wel opleidning die als makkelijker of moeilijker beschouwd worden, maar dat ligt puur aan de aard van de opleiding. Veel mensen zouden sociaal pedagogische hulpverlening bijvoorbeeld als makkelijker beschouwen dan bouwkunde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het MBO zijn niveaus aangebracht omdat deze precies aansluiten bij de vooropleiding van het VMBO.
Alleen insiders snappen hier wat van:
VMBO basis -> MBO 1,2,
VMBO kader -> MBO 2 + 3,
VMBO T -> MBO 4.
Bij het HBO heb je in de Havo geen voor niveaus dus gaat men er blijkbaar van uit dat het niveau goed past bij de vooropleiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HBO kent inderdaad geen niveau's. Wel is de ene HBO opleiding moeilijker dan de andere. Tegenwoordig lijkt een groot deel van de HBO opleidingen (jammer genoeg) op een MBO niveau 4 opleiding. Zo wordt massaal gebruik gemaakt van projectgericht onderwijs waarmee je je studiepunten verdient met het maken van opdrachten in kleine groepjes, net zoals het MBO dit ook veel doet. Alleen is de stof vanzelfsprekend iets moeilijker en het tempo wat hoger.